ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


بایگانی
دوشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۰۷:۲۰ ق.ظ

تاثیر آموختن زبان خارجی بر هوش دانش آموزان

چرا برخی از افراد برای یاد گرفتن زبان خارجی مستعد تر از بقیه هستند؟ آیا دوزبانه بودن باعث تقویت هوش کودکان می شود؟ آیا کسانی که با موسیقی آشنایی دارند سریعتر از بقیه زبانهای خارجی را یاد می گیرند؟

در دنیای مدرن یادگیری زبان خارجی مهم است. می تواند فرصتهای شغلی جدیدی برایتان فراهم کند یا برای برقراری ارتباط در دنیایی که اینترنت در آن حرف اول را می زند، به شما کمک کند. چرا عده ای راحت تر از بقیه زبان جدید یاد می گیرند و آیا ارتباطی بین آشنایی با موسیقی و آموختن زبان وجود دارد؟ چه عواملی می تواند به فرایند یادگیری زبان کمک کند؟ آیا کودکان دوزبانه یا سه زبانه که پدر و مادرشان از فرهنگهای مختلف می آیند، از بقیه کودکان باهوش ترند؟

خواننده ها از موسیقیدانها هم در یادگیری زبان مستعدتر هستند. به این دلیل که بخشی از ذهن آنها که مربوط به تقلید صداست، پیشرفته تر است. این نظریه پروفسور سوزان رایتر خواننده است که خودش هم به پنج زبان صحبت می کند. او می گوید که برای یادگیری زبان استعداد کافی نیست: «اگر اتکای شما فقط به استعداد باشد احتمالا موفق نخواهید شد برای این که نیاز به تجربه و تمرین و همینطور آموزش دارید.»

آشنایی با موسیقی فقط یکی از عواملی است که در یادگیری زبان مؤثر است. از نظر پروفسور رایترر بیست عامل متفاوت وجود دارد که می توان آنها را در چهار دسته، تقسیم بندی کرده است: عوامل زیست شناختی مثل “دی ان ای” و میزان ترشح تستوسترون؛ عوامل اجتماعی مانند تحصیلات؛ عوامل زبان شناختی مثل شباهت زبان خارجی به زبان مادری.

بررسی ها نشان می دهد که همیشه درصد مشخصی از مردم هستند که استعداد یادگیری زبان ندارند. سوزان رایترر در این باره می گوید: «همیشه توزیع به شکل توزیع نرمال (گوسی) است. بیشتر مردم در میانه این توزیع قرار می گیرند. حدود ۷۰ درصد از مردم از توانایی متوسط برخوردارند، ۱۵ درصد خیلی بهتر از میانگین هستند و ۱۵ درصد تواناییشان کمتر از میانگین است.»

طبق تحقیقات پروفسور رایترر و همکارانش، برغم باورهای پیشین، یادگیری زبان خارجی نیاز به کاربرد تمام مغز دارد
و هیچ مرز سنی هم برای شروع به یادگیری وجود ندارد. وی می گوید: «این تصویر در ذهن خیلی ها در جامعه وجود دارد که افراد سالخورده از پس هیچ کاری بر نمی آیند چه از نظر ذهنی و چه از نظر فیزیکی و قوای بدنی. اما من فکر می کنم خیلی بیشتر از آنچه خودشان باور دارند از عهده کارها برمی آیند و فقط کافی است امتحان کنند.»

دانلود کلیپ:

تاثیر آموختن زبان خارجی بر هوش دانش آموزان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۲/۲۰
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی