ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۹ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

يكشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ۰۸:۳۱ ق.ظ

سلطه انسان مدرن بر طبیعت!

 

استیو کاتس (Steve Cutts) جوان طراح و انیماتور متولد ۱۹۹5 میلادی در لندن است که در پویانمایی های کوتاه خود چشم اندازی انتقادی به دستاوردهای تمدن غرب و انسان مدرن دارد.

پویانمایی کوتاه «انسان» دومین اثر جدی و مهم او در این موضوع است که در سال 2012 یعنی در هفده سالگی تولید و منتشر کرده است. کاتس در «انسان» سیر سلطه بشر بر طبیعت و رفتار بی رحمانه ی او با سایر مخلوقات را به نمایش می گذارد.

 

دانلود انیمیشن:

انسان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۰۱ ، ۰۸:۳۱
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱، ۰۷:۱۵ ق.ظ

ورزیدگی در تفکر انتقادی

 ورزیدگی در تفکر انتقادی نوشته لارن استارکی و ترجمه حمید پرنیان...

این کتاب شامل بخش‌هایی از جمله موارد زیر است:

۱. شناخت مسئله

نخست یاد می‌گیریم که قدم اول در حل مسئله، شناسایی موقعیتی است که نیاز به راه‌حل دارد. گاهی ما مسئله را بر اساس مشاهدات خودمان تشخیص می‌دهیم، اما بعضی وقت‌ها دیگران در مقابل ما مسئله‌ای را می‌گذارند. ما باید اولویت‌بندی کنیم: آیا مسئله نیاز به توجه‌ فوری دارد، یا می‌توان به مسئله‌ی دیگری پرداخت؟ اگر بیش از یک مسئله یا مشکل داشتیم، کدام مسئله مهم‌تر از دیگران است و باید اول از همه به آن پرداخت؟

۲. تعریف مسئله

این بخش در توضیح این موضوع است که چگونه مسئله‌هایی را تشخیص دهیم و از درگیری با آنها پرهیز کنیم که کاذب هستند و در واقع مسئله‌ی واقعی نیستند. بعد از تعریف‌کردن مسئله‌ی واقعی، نوبت به گردآوری اطلاعات و بررسی دقیق مسئله‌ی کلان می‌رسد. مسئله‌ی کلان، مسئله‌ای است که شامل چند مسئله‌ی خرد و کوچک است. ما نباید گول شاخ و برگ مسئله‌ی کلان را بخوریم یا آنها را مسئله‌ی واقعی بدانیم. نداشتن پیش‌فرض و مستقیما فکرکردن درباره‌ی موقعیتِ مسئله‌خیز، می‌تواند به ما در این راستا کمک کند.

http://s8.picofile.com/file/8267658300/thumb_roshanfekr.jpg

 

 

3. مشاهده‌ی هدفمند

در این بخش یاد می‌گیریم که چگونه تصمیم‌گیری کارآمدتری داشته باشیم و با استفاده از مشاهده‌ی هدفمند، مسایل را حل کنیم. ما با افزایش آگاهی، تمرکزکردن، و کل‌نگری می‌توانیم مشاهدات خود را هدفمند کنیم. ما باید کلیت موقعیت مسئله‌خیز را مشاهده کنیم، و نه بخش‌های کوچک و خردش را.

۴. سازمان‌دهنده‌های تصویری و فوران ایده‌ها

ما در این بخش با نقشه‌های مفهومی و شبکه‌ها و دیاگرام‌های ون و جدول‌ها و خلاصه‌نویسی آشنا می‌شویم و یاد می‌گیریم که چگونه از آنها استفاده کنیم و فکرمان را سامان دهیم تا به حل مسئله برسیم. سازمان‌دهنده‌های تصویری شامل متن و تصویر است و با آنها می‌توان اطلاعات زیادی را منظم و دسته‌بندی کرد. آنها می‌توانند به ما نشان دهند که چه‌چیزهایی را می‌دانیم و چه‌چیزهایی را باید بدانیم.

۵. تعیین هدف

اهدافی را که می‌خواهیم آنها را متحقق‌ کنیم، باید در قالب جمله‌هایی روشن و واضح تعریف کنیم. اهداف باید ویژه باشند، قابل اندازه‌گیری باشند، واقع‌گرایانه باشند، و دارای زمان‌بندی باشند. اگر اهداف واقع‌گرایانه نباشند، یا خیلی بزرگ باشند، ممکن است تحقق‌شان مشکل یا غیرممکن شود، و حتی اگر تحقق‌پذیر هم باشند، ممکن است در طول راه خسته شوید و قبل از این‌که متحقق شوند رهایشان کنید. از جدول تعیین هدف استفاده کنید تا مسیر تحقق اهداف‌تان را تشخیص دهید.

و....

دانلود کتاب:

ورزیدگی در تفکر انتقادی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۰۱ ، ۰۷:۱۵
Bakhshi and sabagh
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱، ۰۸:۴۴ ق.ظ

شهروند بسته بندی شده!

انیمیشن‌های استیو کاتس کاملا بی‌ربط به جهان امروزند و آن‌ را به دروغ معرفی می‌کنند اما دست‌کم او در انیمیشن‌هایش، که تحتِ تاثیر نقد‌های پست‌مدرن به تکنولوژی است، تصویر یکجانبه‌ای از جهان غرق در تکنولوژی ارائه می‌کند. آیا واقعا ما هیچ «داستانی» با تکنولوژی نداشته‌ایم؟ استیو کاتس نقد خود به تکنولوژی را بدون در نظر گرفتن زندگی انسانی که در این میان در جریان است، ابراز می‌کند. در انیمیشن «شهروند بسته‌بندی شده» شکلی از غلبه ماشین بر انسان را شاهد هستیم که نظمی «انسان‌زدایی‌شده» را بر همه چیز حاکم کرده است. اما آیا واقعا انسان در کار نیست؟

ما در حصار تکنولوژی‌های جدید هستیم. اما کیست که نداند هریک از ما، کم یا زیاد، همین حصار را به خلوت‌هایی تبدیل کرده‌ایم که در آن، عشق می‌ورزیم، دوست داشته می‌شویم و شرارت می‌کنیم. واقعیتی شاید دهشتناک‌تر از تصاویر انیمیشن کاتس آن است که ما جهان جدید را دریافته‌ایم و با آن کنار آمده‌ایم. حتی از تماشای خرابکاری‌هایمان در این جهان، لذت می‌بریم!

 

دانلود انیمیشن:

شهروند بسته بندی شده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۰۱ ، ۰۸:۴۴
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱، ۰۸:۱۲ ق.ظ

کلاسی از جنس واقعه

کتاب "کلاسی از جنس واقعه" یا به عبارت دیگر "درس هایی که از استاد غلامحسین شکوهی آموخته ام"، عنوان اثری از دکتر محمدرضا نیستانی، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان می باشد که اولین چاپ آن، توسط نشر آموخته در سال ١٣٩٢ به زیور طبع آراسته شده است.

http://s8.picofile.com/file/8312323392/75976_2433051004_873_1275.jpg

 کلاسی از جنسِ واقعه با استفاده از رویکرد پدیدارشناسانة مبتنی بر تجربة خودزیسته، به تبیین و تحلیل کلاس‏های دکتر غلامحسین شکوهی ـ نخستین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی ایران‌ـ پرداخته است. نگارنده ضمن بررسی تجربة خویش از کلاس‏های شکوهی، کوشیده است به شیوه‏ای پدیدارشناسانه، به ماهیت اساسی کلاس‏های او راه بَرد. نگارنده ـ به‏عنوان راوی اول شخص‌ـ تلاش کرده است تا کلاس‏های شکوهی را در زنجیره‏ای از حوادث پیش‏آمده و تجربه‏ های زیستة خویش به خدمت گیرد و از آن میان به تبیین، توصیف، نقد و ارزیابی اندیشه ‏ها و شیوه ‏های تربیتی او بپردازد. این کتاب، شامل فصولی چون؛ آن مرد در باران آمد؛ درس اول، طرحی از یک زندگی؛ هنر تدریس؛ چشمان بیداری؛ و آخرین درس ها و دیدارها می باشد.

 

دانلود کتاب:

کلاسی از جنس واقعه

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۰۱ ، ۰۸:۱۲
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۰۲:۲۲ ب.ظ

علاقه شغلی بشر در طول تاریخ!

استیو کاتز، انیماتور بریتانیایی، انیمیشنی جالب با  عنوان «شغل مورد علاقه بشر در طول اعصار» خلق کرده است.

 

 

انیمیشن انتقادی و بسیار جذاب که تاریخ وجود بشر در کره زمین و جنگ و جدال ها، استعمار و استثمار ملل و مسایل و مصائبی که انسان در کره خاکی ایجاد کرده را به تصویر می کشد. 

 

دانلود انیمیشن:

علاقه شغلی بشر در طول تاریخ!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۰۱ ، ۱۴:۲۲
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۲۶ ق.ظ

پاسداشت استاد عزیزم

اخیرا مستندی ساخته و پخش شده که به زندگی یکی از اساتید بزرگوار که نقش پدری دلسوز و مهربان برای همه شاگردانش را دارد پرداخته. مستند «زنبق های پدر» به زندگی تحصیلی و شغلی و البته خانوادگی «دکتر داریوش نوروزی» پرداخته که بنده هم در دوران کارشناسی در دانشگاه علامه طباطبایی افتخار شاگردی ایشان را داشتم.

مستند «زنبق‌های پدر»، پرتره‌ای از زندگی حرفه‌ای و یک عمر تلاش بی‌وقفه دکتر داریوش نوروزی، از اساتید برجسته و بنیان‌گذاران رشته تکنولوژی آموزشی در ایران است. این مستند، علاوه بر آن‌که به شناسایی این رشته نوپا می‌پردازد، سعی دارد ویژگی‌های انسانی معلمی که عاشقانه و با تمام وجود برای تعلیم و تربیت کوشیده است را به تصویر بکشد و از این منظر، پاسداشتی بر زحمات تمام معلمین کشور داشته باشد.


دکتر داریوش نوروزی را باید پدر علم تکنولوژی آموزشی در ایران دانست که بسیاری از دستاورد‌های آموزشی در کشور مرهون زحمات او است. در بخش‌هایی از مستند «زنبق‌های پدر»، او به زادگاه خود سفر می‌کند و بعد از ۵۰ سال خانه محل تولد خود را پیدا می‌کند. هم‌چنین به روستای پاکل، اولین جایی که او به عنوان معلم خدمت کرده است می‌رود و با اولین دانش‌آموزان خود دیدار می‌کند و در نهایت زندگی عاشقانه‌اش در کنار همسر، فرزندان و نوه‌ها به تصویر کشیده می‌شود. این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سرکار خانم «نفیسه توتونی» ساخته شده است.

 

دانلود مستند:

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۰۱ ، ۱۰:۲۶
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۱۹ آذر ۱۴۰۱، ۰۵:۴۷ ب.ظ

آینده نزدیک تر از آنی است که مینگرید!

انیمیشن بازگشت تغییر، یک دنیای آرمان شهر را به تصویر می‌کشد؛ جایی که مردم زیرزمین زندگی می‌کنند و یک سری ربات‌های عجیب و غریب با چهره‌ای خندان که روی هوا شناور هستند، به انسان‌ها خدمت می‌کنند. داستان این انیمیشن کوتاه که فقط ۵ دقیقه است، حول محور یک مرد گرسنه می‌چرخد که در تلاش است تا در این دنیای کاملا جدید، شجاعانه ادامه دهد و زنده بماند. او به واسطه‌ی یکی از همین دستگاه‌ها راهی را پیدا کرده که غذای ارزان‌تری برای خود پیدا کند. رابرت فیندلی که ساخت این اثر را برعهده داشت، در مراسم آثار کوتاه جشنواره‌ای و آسیایی، نامزد دریافت جایزه در بخش بهترین اثر کوتاه شود.

معرفی انیمیشن کوتاه Change Return

بهترین قسمت این انیمیشن، تماشای نحوه‌ی پیش‌روی داستان است؛ اینکه چطور تمام المان‌ها درکنار هم قرار می‌گیرند و به نتیجه می‌رسند. جالب است بدانید که کل این پروژه به‌صورت کاملا مستقل و توسط تنها یک نفر ساخته شده است. این اثر هم مثل همیشه نشان می‌دهد که انیمیشن‌های کوتاه از خلاقانه‌ترین و مبتکرانه‌ترین کارها هستند. داستان این انیمیشن آنقدر جذاب است و عالی پیش می‌رود که اصلا دوست ندارید به پایان برسد. رابرت فیندلی در طی گفتگوهای خود اعلام کرد که دیدن یک حیوان که از ماشین فروش خودکار استفاده می‌کرد و حس سورئالی که این اتفاق به او داده بود، الهام گرفت و این اثر را ساخت. فیندلی قصد داشت تا در اولین انیمیشن مستقل و غیرتجاری خود، تصویری از دنیای آینده را نشان دهد که در آن، فناوری می‌تواند به هر قیمتی، هر چیزی را درست کند.

 

دانلود انیمیشن:

انیمیشن کوتاه Change Return

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۰۱ ، ۱۷:۴۷
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۱۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۱۳ ب.ظ

نقش آموزش در امیدآفرینی

 از آنجایی که انگیزش، موتور حرکت‌دهنده انسان است، شناسایی زیربناهای آن به خصوص در حیطه‌های تحصیلی و آموزشگاهی به منظور رشد و پیشرفت جامعه مهم و ارزشمند می‌باشد. «امید» یک حالت روحى و روانى و برانگیزاننده انسان به کار و فعالیت است. به طور طبیعى، انگیزه بشر در کارهاى اختیارى امید به نفع یا ترس از زیان است. در واقع، خوف و رجا به منزله نیروى اجرایى براى حرکت بوده، عامل مستقیم تلاش ها و رفتارهاى انسانى است.

 

 

دانلود کلیپ:

نقش آموزش در امید آفرینی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آذر ۰۱ ، ۲۲:۱۳
Bakhshi and sabagh
جمعه, ۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۵۷ ب.ظ

آموزش کارآفرینی به همراه بازی

امروزه با توجه به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین یادگیری مبتنی بر بازی‌های شبیه‌ساز به‌عنوان یک ابزار آموزشی اثربخش نقش بی‌بدیلی را در بهبود یادگیری فعال و مساله-محور شایستگی‌های کارآفرینی ایفا می‌کند. احتمال اینکه کسانی که از کودکی با کارآفرینی و فوت و فن آشنا می شوند در آینده کارآفرین بشوند، پنج برابر بیشتر از افراد آموزش ندیده است. تنها ۳۷ درصد اروپاییها علاقه دارند کارآفرین شوند. در حالیکه این رقم برای آمریکاییها ۵۱ درصد است.

طرح ابتکاری «دهکده کارآفرینی» در شهر «تارتو» که دومین شهر بزرگ استونی است شروع شده است. در این دهکده کودکان در سنین ۵ تا ۱۸ سال، حین بازی و سرگرمی کارآفرینی را می آموزند و تشویق می شوند برای خودشان کسب و کار به راه بیاندازند. آنها تجربه عملی از کارآفرینی هم بدست می آورند، می آموزند که پول و کالا چگونه در زندگی روزمره مبادله می شود و با مسائلی آشنا می شوند که کارآفرینان با آن روبرو هستند. احتمال اینکه این کودکان درآینده به سراغ کار آفرینی و راه اندازی شرکت بروند بیشتر است.

دانلود کلیپ:

آموزش کارآفرینی به کودکان همراه با بازی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آذر ۰۱ ، ۱۲:۵۷
Bakhshi and sabagh