ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۳ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

چهارشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۵۰ ق.ظ

اهمیت تربیت جنسی کودکان و نوجوانان در خانواده

مادر، پدر و اعضای تعیین کننده ی خانواده نقشی موثر در پرورش رفتارهای جنسی سالم فرزندانشان به عهده دارند. آنان باید سعی کنند با شناخت مراحل رشد جنسی کودکان و نوجوانان، واقعیت های ظریف و آداب تربیتی مرسوم فرهنگ و جامعه ی خود را به بچه هایشان منتقل کنند.


آموزش های زود هنگام و ناشیانه ی مسایل جنسی به کودکان و نوجوانان گاه آنان را چنان دچار دلهره و اضطراب می کند که اصول بهداشت روانی خانواده را خدشه دار می سازد. از طرف دیگر، اگر این آموزش ها دیر هنگام، نا کافی و غیر واقعی باشند، نمی توانند مفید واقع گردند. اگر پدر و مادر بتوانند به پرسش ها و کنجکاوی های جنسی فرزندان خود پاسخ های مناسب و سنجیده بدهند ، می توانند مانع از انحراف فکری ، سرکوب جنسی و مخفی کار آنان شوند.


دانلود جزوه:

اهمیت تربیت جنسی کودکان و نوجوانان در خانواده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۴ ، ۰۸:۵۰
Bakhshi and sabagh
جمعه, ۱۵ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۲۶ ق.ظ

"فساد علمی" در ایران

به نقل از فرارو: یک جامعه‌شناس ضمن بررسی ابعاد گسترده فساد علمی در کشور گفت: «هنگامی که تقلب از چهارچوب‌های کوچکی مانند یک کلاس درس در دوره کارشناسی آغاز می‌شود، مطمئنا به بالاتر از آن و در سطح وسیع گسترده می‌شود. ابتذال نظام دانشگاهی و علمی ما را دربرگرفته است.» در ماه های گذشته بحث گسترش فساد و تقلب علمی در مراکز دانشگاهی به موضوع و معضل بزرگ تبدیل شده است.
 
این اتفاق پس از افشای سرقت های علمی چند استاد برجسته رشته فلسفه دانشگاه های معتبر کشور رخ داد. با وجود بازتاب گسترده این سرقت ها و افشای جسته و گریخته دیگر فساد های علمی در مجامع دانشگاهی و برخی شبکه های اجتماعی اما همچنان وزارت علوم و مراجع رسمی در این باره سکوت کرده اند.
فساد علمی؛ آفت نظام آموزش عالی کشور
به نظر می رسد مراجع رسمی به خوبی از میزان فساد علمی در کشور اگاه هستند اما تاکنون نتوانسته‌اند برای مبارزه با آن راه کاری پیدا کنند.

دکتر سیدحسن حسینی (عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تهران) درباره ابعاد فساد علمی در کشور، گفت: در سطح جهانی پدیده تقلب علمی، در کشورهای توسعه یافته، تا این حد وجود ندارد. در حال حاضر، در این کشورها نرم‌افزاری درست شده است که از طریق آن می‌توان به میزان کپی‌کردن مطالب پی برد. دانشجویی که در پژوهشش میزانی از تقلب نشان داده شود، در ابتدا تذکر می‌گیرد، و برای بار دوم آن دانشجو مردود خواهد شد. مثال دیگر وزیر خارجه آلمان است که به دلیل اینکه سال ها پیش یک پاراگراف تقلب در پژوهش دکترایش وجود داشت، خود از وزارت خارجه این کشور استعفا داد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: این دزدی‌های چرا حساسیت‌زا هستند؟ به دلیل اینکه گرچه گفته می‌شود علم ثروت و قدرت می‌آورد، اما تقلب علمی نیز مانع آن می‌شود. برای پیشرفت در سطح ملی و برای پیدا کردن عمق علمی که موجب توسعه یافتگی علمی نیز خواهد شد، باید جلوی این پدیده گرفته شود. در حوزه دانشگاهی، باید با استعدادترین افراد حضور داشته باشند، اما می‌بینیم که چنین نیست. رسیدن به مقامات دانشگاهی و غیردانشگاهی در ایران منوط به مدارک تحصیلی است. اگر فردی تقلبی در این زمینه انجام داده باشد، در پست‌های سیاسی و یا قانون‌گذار نیز به همین راه ادامه خواهد داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۴ ، ۰۸:۲۶
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۹ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۳۰ ق.ظ

غیبت و فرار کودکان از مدرسه

به کسی که از مدرسه فرار می کند «مدرسه گریز» گفته می شود. به بیانی دقیق تر، ‌مدرسه گریز کسی است که خانه را ترک می کند اما به مدرسه نمی رود و یا اگر رفت در آن جا نمی ماند

راههای مقابله با غیبت و فرار دانش آموزان از مدرسه، می تواند اقدامات تشویقی یا تنبیهی را در بربگیرد اما نباید فراموش کرد که فقر یکی از دلایل مهم غیبت دانش آموزان از مدرسه در کشورهای رو به توسعه و یا جوامع فقیر است.

 مدرسه‌ گریزی‌ اگر همراه‌ با رفتارهای‌ضد اجتماعی‌ و گاهی‌ بزهکارانه‌ مثل‌نزاع‌، قشقرق‌ راه‌ انداختن‌، سرقت‌،تخریب‌ اموال‌، به‌ مبارزه‌ طلبیدن‌ یاتهدید کردن‌ و فرار کردن‌ از خانه‌ باشدمی‌تواند نشان‌ دهنده‌ یکی‌ از اختلالات‌رفتاری‌ دوران‌ کودکی‌ به‌ نام‌ اختلال‌سلوک‌ باشد. ویژگی‌های‌ اصلی‌ اختلال‌سلوک‌ شامل‌ رفتارهای‌ ضد اجتماعی‌ ، پرخاشگرانه‌ و خودسرانه‌ است‌.

چنین‌کودکانی‌ اغلب‌ به‌ نظر معلمانشان‌بی‌علاقه‌ به‌ مدرسه‌، فاقد اشتیاق‌ به‌ادامه‌ تحصیل‌ و بی‌توجه‌ به‌ کار هستند.آنها اغلب‌ مردود می‌شوند و در مقایسه‌با همسالان‌ خود زودتر ترک‌ تحصیل‌می‌کنند. 

اختلال‌ سلوک‌ تا اواخرنوجوانی‌ و گاهی‌ بزرگسالی‌ دوام‌می‌یابد. طبق‌ یک‌ مطالعه‌ کودکان‌ مبتلابه‌ اختلال‌ سلوک‌ در بسیاری‌ از مواردوقتی‌ بزرگ‌ شوند، الگوی‌ فعالیت‌های‌خلاف‌ قانون‌ خود را ادامه‌ می‌دهند، دربزرگسالی‌ در حفظ شغل‌ دچار اشکال‌هستند و غالبا دچار مشکلات‌ زناشویی‌می‌باشند.

عکس فرار کردن دخترها از مدرسه

راهکارهایی که در جوامع دیگر بر این موضوع می شود هم دیدنی است:

نمونه هایی از آرژانتین، فرانسه و اتیوپی:

در کشور آرژانتین، دولت برنامه ای برای کمک به خانواده های فقیر در دست اجرا دارد.  دراین کشور نزدیک بیست درصد مردم زیر خط فقر زندگی می کنند. بیشتر کودکان حاشیۀ شهرها و زاغه ها به مدرسه نمی روند، کار می کنند و گاهی سرگردان یا معتاد هستند.

دولت آرژانتین ماهانه 37 یورو به خانواده هایی می دهد که کودکانشان به مدرسه می روند. کریستنا، مدیر مدرسه خانه کودکان در بوینوس آیرس می گوید: “برای دریافت کمک هزینه دولتی، دانش آموز باید شناسنامه و کارت واکسیناسیون خود را به مدرسه ارائه کند و از همه مهمتر باید مرتب به مدرسه برود.”

یکی از مادران آرژانتینی معتقد است:” این کمک هزینه به مادرها کمک می کند. می توانم بچه هایم را سر شوق بیاورم و برایشان مثال بزنم. اگر این نبود واقعا نمی دانم چه می شد. شاید مثل پدرشان از صبح تا شب با یک گاری دور شهر می گشتند و بطری خالی جمع می کردند. من نمی خواهم عاقبتشان این بشود.”

یکی از دانش آموزان توضیح می دهد: “ من 11 برادر دارم. مادرم برای هر کدام از پسرهایش یک گواهی دریافت پول دارد. همه برادرهایم، غیر از دو قلوهای شش ماهه مان، به مدرسه می روند.”

بر عکس آرژانتین، در فرانسه امتیازات مالی با اهداف متفاوتی مورد استفاده قرارمی گیرد. اینجا برای بعضی دانش آموزان ظاهرا مدرسه جاذبه ای ندارد. حوصله شان از کلاس و درس های تکراری مدرسه سر می رود. در نتیجه از مدرسه فرار می کنند. دولت معتقد است قطع یا کاهش مزایای دولتی والدین، می تواند تعداد دانش آموزان غایب از مدرسه را کاهش دهد. دولت فرانسه امسال قانونی تصویب کرده که براساس آن در صورت بیش از دو روز غیبت در ماه، مزایای حق اولاد خانواده قطع می شود.

تا به حال 51 خانواده از این مزایا محروم بوده و سی هزار خانواده اخطاریه دریافت کرده اند. یک دانش آموز دبیرستانی می گوید: “گاهی من از کلاس ها غیبت می کنم. برای اینکه درس ها بیخود و بی فایده هستند. از ساعت 8 صبح تا 6 عصر اینجاییم. برای همین وسط درس که حوصلمون سر میره ، از مدرسه جیم می شیم.”

اما آیا تنبیه از سوی اولیا برای غیبت های بچه ها کار درستی است؟

سربازرس مدارس، پاریس فیلیپ فتراس در این باره می گوید: “دانش آموز با غیبت از مدرسه به دیگران چند پیام می دهد: اینکه از زندگی و مدرسه اش راضی نیست. اینکه مدرسه با نیاز او منطبق نیست. یا موفق نیست.”

دگرگونی کلاس های درس یکی از راه های رویارویی با مشکل غیبت است. شاید رعایت این عامل حداقلی، در کشورهای ثروتمند بتواند دانش آموزان را به کلاس و درس باز گرداند. ولی در کشورهای در حال توسعه، زندگی مردم و شرایط طور دیگری است. “بچه ای که شکمش سیر است، خوب درس می خواند.” این اعتقاد مردم در اتیوپی است. در کشوری که غذا و کمبود آن یک مسیله بسیار مهم است.

“برنامۀ جهانی غذا” برای تشویق کودکان به رفتن مدرسه، روزانه یک وعده غذای رایگان می دهد.

خانواده های دامدار و کوچ نشین اتیوپی از این برنامه راضی هستند. یکی از مادران می گوید زندگی دامداری و کوچ نشینی پر زحمت و طاقت فرساست و او دوست دارد زندگی دخترش مثل زندگی او نباشد. در چارچوب برنامۀ جهانی غذا و به عنوان یک اقدام تشویقی کودکانی که در اتیوپی به مدرسه می روند یک وعده غذای رایگان دریافت می کنند.


دانلود کلیپ:

با غیبت و فرار کودکان از مدرسه چه باید کرد؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آبان ۹۴ ، ۰۸:۳۰
Bakhshi and sabagh