ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۱۱ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

شنبه, ۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۰۱:۱۷ ب.ظ

تربیت در محیط های آموزشی

مجموع سخنرانی های حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) با موضوع تربیت:

تعلیم و تربیت دو مقوله تؤام با یکدیگرند. در محیطی که تعلیم صورت می گیرد تربیت نیز اتفاق می افتد. تربیت به فعلیت رساندن ظرفیتهای انسان و هدف مقدسی است که انبیای الهی برای آن مبعوث شده اند. هرکس که در این مسیر گام می گذارد در حقیقت کاری پیامبرگونه انجام می دهد و با تأثیر گذاشتن بر جان انسانها گاه زندگی آنها را تا پایان عمر جهت می دهد. بسیارند معلمهایی که با محبت دانش آموز بزهکار را به فردی علاقمند به درس، فعال و پرنشاط تبدیل کرده اند. معلم در محیط آموزشی باید به نقش تربیتی خود نیز توجه داشته باشد و خود را مربی دانش آموزان بداند. فردی که قصد دارد مربی دیگران باشد باید نخست خود را تربیت کرده باشد تا آثار پنهان و آشکاری که بر متربیان دارد در مسیر حق و رشد آنها باشد.


مجموعه حاضر ویژه نامه ای با عنوان "تربیت" هست که به همت خبرنامه دانشجویان ایران آماده سازی شده، این ویژه نامه ارزشمند شامل 58 سخنرانی ارزشمند آیت الله مجتبی تهرانی است که در طول سالیان عمر پرکتشان در کلاس های خود در مورد اخلاق و تربیت فرموده اند.

در این مجموعه سر فصل هایی همچون، "تربیت در محیط خانوادگی"؛ "تربیت در محیط رفاقتی"، "تربیت در محیط آموزشی"، "تربیت در محیط شغلی"، "حیا در بعد تربیتی" و "تربیت و مربیان تربیتی" دیده می شود.

دانلود جزوه:

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۰۱ ، ۱۳:۱۷
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۱، ۰۸:۵۴ ق.ظ

جریانشناسی مدارس غیر انتفاعی در تهران

جزوه حاضر که کاریست از پایگاه تحلیلی و تبیینی دیده بان به نگاهی به تربیت نیروی انسانی در نظام آموزش غیرانتفاعی در کشور پرداخته است:

مدرسه غیردولتی با برنامه‌های فوق العاده و کادر آموزشی مجربش شناخته می‌شود. به واقع آن چه موجب اخذ هزینه‌ی فوق العاده به نسبت مدارس دولتی است، ارائه خدمات ارزش افزوده و انتخاب کادر اجرایی و آموزشی باتجربه است. ضمن این که تعداد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی معمولاً کمتر از مدارس دولتی است و نسبت معلم به دانش‌آموز و رسیدگی مدرسه به اوضاع تحصیلی و فرهنگی دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی بیشتر است.

 

مدرسه غیرانتفاعی محصول تفکرات فعال‌سازی و مشارکت بخش خصوصی در دولت اول هاشمی رفسنجانی است که با پیشنهاد و پیگیری نجفی، وزیر آموزش و پرورش وقت محقق شد. البته مدارس غیردولتی نیز در یک سطح نیستند و چه بسا برخی مدارس دولتی از برخی مدارس غیردولتی، از هر نظر بهتر هستند.

 

دانلود جزوه:

جریانشناسی مدارس غیر انتفاعی در تهران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۰۱ ، ۰۸:۵۴
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۱، ۰۷:۲۶ ق.ظ

رهایی از دره مرگ آموزش و پرورش/ رابینسون

این سخنرانی از مجموعه سخنرانی های فوق العاده تاثیر گذار سِر کِن رابینسون (Sir Ken Robinson) در TEDx سال ۲۰۱۳ میلادی است. سِر کِن رابینسون نویسنده، سخنران و مشاور سرشناس در زمینه آموزش و پرورش در دنیاست.

 

آقای رابینسون سه اصل حیاتی برای شکوفایی ذهن انسان بیان می‌کند - و اینکه چگونه فرهنگ فعلی سیستم آموزش و پرورش مانع این شکوفایی می‌شود. در یک صحبت با مزه و تکان دهنده، او به ما می‌گوید که چگونه از "دره‌ی مرگ" آموزش و پرورش که ما در حال حاضر با آن رو به رو هستیم بگریزیم، و چگونه نسل جوان خود را با کنترل شرایط و فرصت ها پرورش دهیم.

http://s8.picofile.com/file/8273096226/bcc9caebb0a5b99f5c00c3996092239a.jpg

بخشی از مطالب سخنرانی ایشان:

مشکل اساسی اینجاست که کودکان از مدرسه لذت نمی برند و از بابت حضور در مدرسه هیچ سود قابل توجهی نمی برند. با وجود هزینه های بسیار بالا برای آموزش و پرورش کودکان و ابتکار در روش های آموزش، مشکل اینست که مسیر همه ی اینها اشتباه است. سه اصل وجود دارد که باعث رشد و شکوفایی زندگی بشر می شود و فرهنگ فعلی آموزش و پرورش با آنها در تناقض است. البته بیشتر معلم ها باید تحت همین شرایط کار کنند و بیشتر دانش آموزان هم مجبورند این وضعیت را تحمل کنند.

اصل ۱: انسان ها به طور طبیعی متفاوت و متنوع هستند. (تحصیل در آموزش و پرورش بر مبنای انطباق است و نه تنوع) چیزی که مدارس به آن تشویق می شوند این است که بفهمند کودکان چه کارهایی را می توانند در یک طیف باریک موفقیت انجام دهند. یعنی تمرکز تنها بر روی علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات! اینها مهم هستند ولی نقش هنر، علوم انسانی و تربیت بدنی چه میشود؟

اصل ۲: اصلی که زندگی انسان را به سمت شکوفایی می برد، کنجکاوی است. اگر شما بتوانید جرقه ی کنجکاوی را در یک فرد بزنید، او خودش بدون هیچ کمک زیادی به سمت یادگیری می رود. کنجکاوی موتور موفقیت است.

تدریس یک کار خلاقانه است.

تمرکز آموزش و پرورش به جای آموزش و یادگیری بر روی امتحان گرفتن است. امتحان گرفتن فقط به تشخیص این موضوع کمک می کند و نه به رشد آن.

اصل ۳: زندگی بشر ذاتاً خلاقانه است. و یکی از نقش های آموزش و پرورش این است که این قوه خلاقیت را بیدار کند و توسعه دهد. ولی به جای این، ما فرهنگ استاندارد سازی داریم! سیستم آموزش و پرورش یک سیستم مکانیکی نیست، بلکه یک سیستم انسانی است و وابسته به مردم است. مردمی که می خواهند یاد بگیرند.

دانلود کلیپ:

رهایی از دره مرگ آموزش و پرورش/ رابینسون

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۰۱ ، ۰۷:۲۶
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۲۳ مهر ۱۴۰۱، ۰۸:۳۴ ق.ظ

تدریس فلسفه از دوران کودکی

پرورش مهارت های استدلالی میان جوانان می تواند به یادگیری آنها کمک کند و یکی از راه های آن، آموزش فلسفه است. در برنامۀ این هفتۀ “جهان آموزش” نگاهی به آموزش مهارت های مفهومی و تفکر انتقادی از آغاز کلاس های ابتدایی داریم. در پست های قبلی مفصل به این موضوع پرداخته ایم که می توانید مطالب قبلی را مشاهده نمایید.

جای خالی تفکر

 

هاوایی: ذهن های جوان، پرسش های قدیمی

کودکان به طور طبیعی کنجکاو هستند و دائماً می پرسند، “چرا؟”. در هاوایی، یک طرح آموزشی به کودکان کمک می کند تا مهارتهای فکری خود را پرورش دهند و در مورد پرسش های بزرگی که همیشه برای انسان وجود داشته است، فکر کنند. پرسش هایی دربارۀ موجودیت و هستی.

در جزیرۀ معروف هونولولو و در مدرسۀ “وایکیکی” از بیست سال پیش، روش منحصر به فردی برجا است. بیداری اندیشه و تفکر کودکان، اساس این روشی است که از پنج سالگی شروع می شود. “توماس جکسون” فردی است که این روش غیر معمول را ترویج داده است و می گوید: “برای کودکان مهد کودکی، همه چیز جالب و حیرت انگیز است و زمینه ای برای سوالات فوق العادۀ آنها است. اما به تدریج این کنجکاوی را از دست می دهند. و از کلاس اول یا دوم دبستان، تنها به انتظارات سیستم و معلم جواب می دهند.” برنامۀ “فلسفه برای کودکان هاوایی” به معلمان مدرسۀ وایکیکی کمک می کند تا این روند را تغییر دهند.

 

ایالات متحده آمریکا: کودکان فیلسوف

سارا گورینگ، استاد فلسفه در دانشگاه واشنگتن است. او حامی آموزش فلسفه از سنین پایین و معتقد است که کودکان “به طور طبیعی فیلسوف” متولد می شوند. او از تجربۀ خود در زمینۀ آموزشِ تفکر انتقادی و خلاقانه صحبت می کند و می گوید کودکان ما “ذاتاً فیلسوف” هستند: “کودکان از همان ابتدا، افکار فیلسوفانه دارند.من فکر می کنم سوالاتی که آنها به طور طبیعی می پرسند، فیلسوفانه است. مانند: اعداد چه هستند، از کجا آمده اند؟ چگونه می توانند ابدی باشند؟ برای چه جنگ وجود دارد؟ آیا خدا وجود دارد؟ و اگر چنین است چه کسی خدا را خلق کرده است؟ و سوالات نامحدود است و همۀ آنها از نظر فلسفی خوب هستند”. سارا یکبار در هفته در مدرسۀ “ جان موییر” در سیاتل، به بچه های ده تا یازده سال، فلسفه درس می دهد.

نروژ: المپیاد فلسفه

المپیاد بین المللی فلسفه هر سال در نروژ، با هدف ترویج فلسفه در سطح مدارس متوسطه و بین دانش آموزان سراسر جهان انجام می شود. این رقابت ها، تفکر تحلیلی و تبادل فکری را تشویق می کند.

در ورزشگاه اصلی اسلو، ۸۲ دانش آموز از ۳۹ کشور مختلف، آمادۀ آغاز بیستمین المپیاد بین المللی فلسفه می شوند. از میان چندین هزار نفر دانش آموزانی که در مسابقات منطقه ای کشور خود شرکت کردند، تعداد محدودی به اسلو آمده اند و برای کسب مقام به رقابت می پردازند.

اگر چه رقابت مهم است، اما مهم تر این است که جوانان سراسر جهان در کنار یکدیگر قرار می گیرند و از طریق سخنرانی ها و بحث های گروهی، تبادل نظر می کنند و اعتقادات و افکار یکدیگر را به چالش می کشند.

دانلود کلیپ:

تدریس فلسفه از دوران کودکان

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۰۱ ، ۰۸:۳۴
Bakhshi and sabagh
سه شنبه, ۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۰۸:۵۵ ق.ظ

درمان فقر با آموزش

پرونده فقر و عدالت آموزشی:

درمان فقر با آموزش

فقر عبارت از ناتوانی انسان درفراهم آوردن نیازهای بنیادی خود جهت رسیدن به یک زندگی آبرومندانه وشایسته می باشد.

این تعریف به مفهوم عبارت «آبرومندانه و شایسته» بستگی دارد، زیرا این مفهوم را فقط می توان در قالب قضاوتهای فردی و محیطی شناسائی کرد و تردیدی نیست که درهر اجتماع و از هردیدگاه تعریف متفاوتی ازآن را می توان ارائه داد. این تعریف برداشتی کلی ازمفهوم فقر را به دست می دهد . لیکن فقر را می توان از دو دیدگاه مطلق ونسبی مورد ارزیابی قرار داد

فقر به علت تفاوت طبقاتی جامعه بروز می‌‌کند که بعد از دوران اولیه انسان‌های بدوی که سال‌ها پیش زندگی می‌‌کردند به بار آمده است و نتیجه آن تفاوت‌های اجتماعی در سطوح طبقات متفاوت جامعه است.

فقر یک پدیده‌ی چند بعدی است که با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و موقعیت زمانی و مکانی هر کشور شامل ناکامی در رضایت‌مندی بر مبنای نیاز و کمبود دست‌یابی به منابع، تحصیلات، مهارت، سلامتی، تغذیه، پناهگاه و امکانات بهداشتی است که آسیب پذیری اجتماعی، خشونت و کمبود آزادی را در پی دارد.

فقر محصول ساختار قدرت و نظام اجتماعی است. فقر یک محصول طبیعی نیست، بلکه نتیجه روابط و مناسبات انسانی است.

روابط انسانی و نظام اجتماعی و ساختار قدرت ریشه در مناسبات بسیار پیچیده ایی دارند که مسایل گسترده ای از پدیده های تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و… را در بر می گیرند. 

در قرن بیست و یکم زندگی می کنیم و هنوز هم شاهد بسیاری از انسانهایی هستیم که در فقر به سر می برند.آنها بیشتر اوقات به حاشیه رانده می شوند و اغلب مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

- اما چه آینده ای در انتظار محروم ترین انسانهاست؟

- آیا آموزش حقیقتا می تواند به آنها کمک کند؟

دانلود کلیپ:

درمان فقر با آموزش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۰۱ ، ۰۸:۵۵
Bakhshi and sabagh

کتاب «چندفرهنگی در نظام های آموزشی (با رویکرد تطبیقی)» روانۀ بازار نشر شد. دکتر اکبر رهنما، حامد بخشی و رعنا صباغ، این کتاب را به کوشش انتشارات آوای نور به چاپ رساندند.


مولفین در مقدمه کتاب در توضیح آن چنین آورده اند:
برنامه درسی معطوف به خرده فرهنگ ها در نظام تعلیم و تربیت کشورها از اهمیت و جایگاه مهمی برخوردار است و تنوع فرهنگی نیز واقعیتی غیرقابل انکار است که در رویکرد آموزش چندفرهنگی باید بدان توجهی شایسته نمود؛ لذا تنوع فرهنگی نسبت به تفاوت های گروهی در دستاوردهای مادی و غیرمادی جلوه‌گر می‌شود.
هدف اساسی آموزش چندفرهنگی به زعم صاحب نظران این قلمرو نائل گردیدن به موضوع برابری و عدالت آموزشی است. ضرورت توجه به آموزش چندفرهنگی در کشورمان نیز از آن جهت مطرح است که فرهنگ ایرانی شامل خرده‌فرهنگ‌ها، قومیت‌ها، نژادها، زبان ها و گویش های مختلف و متفاوتی است. پیداست آموزش های «تک فرهنگی» در کشورهایی نظیر کشور ما وافی به مقصود نبوده و ضروری است که به الزامات آموزش های چندفرهنگی در ایران توجه کرد. سه عنصر مهم نظام تربیتی شامل برنامه‌های درسی و آموزشی، تربیت معلم و مربی، الگوها و شیوه‌های تدریس مبتنی بر ویژگی های خرده فرهنگ های بومی در سطوح تحصیلی مختلف باید دچار تحول و دگرگونی گردد تا نتایج آموزشی و تربیتی موثری حاصل شود.

کتاب حاضر در این راستا تهیه و تدوین گردیده است و مولفان امیدوارند که در این اثر، سهمی هرچند اندک در برآورده شدن نیازهای مربوط به آموزش چندفرهنگی داشته و گامی باشد به سوی عدالت آموزشی و تربیتی که یکی از دستاوردهای مهم آموزش های چند فرهنگی و در نظر گرفتن تنوع و تکثر دیدگاه های فراگیران است.

 

برای تهیه کتاب فوق می توانید به آدرس انتشارات آوای نور: تهران- میدان انقلاب- خیابان 12فروردین-خیابان شهید نظری- پلاک 99-طبقه2. شماره تلفن(66967355-021)، مراجعه نمایند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۰۱ ، ۱۶:۲۱
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۱، ۰۷:۱۰ ق.ظ

ابتکار تلفیق تحصیل و ورزش

ورزش و تحصیل از قدیم و در نظامات آموزشی سنتی تا جدید توجه ویژه ای به خود مبذول داشته و در تعالیم فیلسوفان بزرگی قرار گرفته است. آندره کرسون، نویسنده کتاب فلاسفه بزرگ می نویسد:
سقراط در میدان کارهایی که شایسته توجه می دانست، در درجه اول تمرینات بدنی و به خصوص تمرینات نظامی را قرار داده و می گفت که اگر تمرینات نظامی در ملاء عام انجام نمی گیرد، برای خواص دلیلی نمی شود که از آن غفلت ورزند و در کمال توجه بدان نپردازند. بدانید که در هیچ پیکار و در هیچ کاری پشیمان نخواهید شد از این که قوای خود را تقویت کنید .در کلیّه اعمال، بدن ما به کار ما می آید و قدرت و سلامت آن در درجه اول اهمیت قرار دارد.حتی در کارهایی که شما می پندارید بدن کمتر دخیل می باشد. یعنی کارهای فکری کیست که نداند چه اشتباهاتی اشخاص به علت ورزیده نبودن بدن مرتکب می گردند.

http://s9.picofile.com/file/8303947634/635699028383228400.jpg

در این بین پرداختن به مقوله تحصیل و تربیت بدنی به صورت توامان در نظام آموزشی کشور ما با خلا جدی روبروست و نیاز به یک بررسی همه جانبه دارد. شاید علت این امر نداشتن الگوی مناسب آموزشی و یا عدم دقت و امعان نظر مناسب نسبت به این موضوع مهم در امر تحصیل و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان باشد. در این پست می خواهیم به برخی از تجربیات در این زمینه بپردازیم.

دانلود کلیپ:

طرح های ابتکاری تلفیق تحصیل و ورزش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۰۱ ، ۰۷:۱۰
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۱، ۰۷:۰۲ ق.ظ

یادگیری مبتنی بر بازی

پژوهش‌های روانشناسی و تعلیم و تربیتی نشان می‌دهد که افزودن تفریح به فرایند یادگیری نه تنها آموزش و یادگیری را لذت بخش تر و آسان تر می کند، بلکه اثر بخشی آن را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. یکی از نیاز های اولیه ی کودک که بخشی از طبیعت و فطرت او نیز به شمار می رود بازی است. کودک، به وسیله ی بازی علاوه بر کسب انرژی، قدرت تفکر و تخیل خود را پرورش داده وبه تجربیات و آموخته های ذهنی خود می افزاید.

http://s9.picofile.com/file/8301245926/635546124402842700.jpg

بازی، عمده‌ترین شکل فعالیت کودک و مناسب‌ترین روش برای افزایش قوه تخیل، اعتماد به نفس و رشد خلاقیت او به شمار می‌رود، همچنین در کودک تحول ایجاد کرده و به دلیل ایجاد فضایی امن و آزاد برای تکرار اشتباه و تلاش برای اصلاح آن، شیوه ای جذاب برای یادگیری است.

دانلود کلیپ:

یادگیری مبتنی بر بازی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مهر ۰۱ ، ۰۷:۰۲
Bakhshi and sabagh
يكشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۷ ق.ظ

مرگ خلاقیت

مرگ خلاقیت می تواند از یک کلاس درس شروع شود. همان کلاس درسی که می باید مهد خلاقیت باشد. اغلب کلاس درس ریاضی موجب مرگ خلاقیت در دانش آموزان می شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مهر ۰۱ ، ۱۰:۴۷
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۹ مهر ۱۴۰۱، ۰۸:۱۹ ق.ظ

سواد، خوانش کلمه و جهان/ پائولو فریره

پائولو فریره متفکری است که، در قرن بیستم، اندیشه هایش در زمینه ی تعلیم و تربیت در کشورهای فقیر، تأثیر گذار بود و هنوز هم قابل توجه است. فریره در برزیل در خانواده ای فقیر متولد شد (1921 م). دکترای خود را در رشته ی فلسفه ی تعلیم و تربیت گرفت. اندیشه های ضد استعماری و ستم ستیزانه ی او باعث شد، پس از کودتای نظامیان در برزیل، دستگیر و تبعید شود. کتاب سواد مقدمه سواد و پداگوژی توانمندسازی سیاسی هنری ژیرو می باشد.

فریره کتاب سواد را به این شکل معرفی می کند:

در سواد: خوانش کلمه و جهان، به دنبال چشم اندازی از سواد به مثابۀ فرمی برای سیاست فرهنگی هستیم. در تحلیل ما، سواد بدل به ساختاری معنادار میشود تا حدی که به مثابۀ مجموعه ای از اعمال دیده می شود که در جهت توانمندسازی یا نا توانمندسازی مردم عمل میکند. در معنای وسیع تر، سواد اینطور تحلیل شده است.

http://s8.picofile.com/file/8311269368/32743743.JPG

 

بخشی از کتاب:

 

بحران بیسوادی معمولاً به کشورهای جهان سوم منتسب می شود. بااینحال، بیشتر و بیشتر بیسوادی توسعۀ مداوم کشورهای بسیار صنعتی را تهدید می کند. بحران بیسوادی در سراسر جهان، اگر با آن مبارزه نشده باشد، ضعف نهادهای دموکراتیک و بیعدالتی، و روابط قدرت نامتقارن که مشخصۀ ماهیت متناقض دموکراسیهای معاصر است را تشدید خواهد کرد.حداقل تا حدی، نهضت سوادآموزی انتقادی، «بحران دموکراسی» به منظور غلبه بر این باید برقرار شود. نهضت سوادآموزی است که باید از بحثهای کنونی دربارۀ بحران سواد فراتر رود، که تمایل به بازیافت مفروضات و ارزشهای قدیمی در رابطه با معنای سودمندی سواد دارد. به معنای این تصور که سوادآموزی یک فرایند مکانیکی ساده است که بیش از حد بر اکتساب فنی مهارتهای خواندن و نوشتن تأکید دارد.

کتاب سواد که توسط پائولو فریره نوشته شده است.که با ترجمه ی حسام حسین زاده به انجام رسیده است.

 

دانلود کتاب:

سواد، خوانش کلمه و جهان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۰۱ ، ۰۸:۱۹
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۶ مهر ۱۴۰۱، ۰۷:۴۵ ق.ظ

طرح های آموزشی کودکان معلول

آیا معلولیت و بیماری موانع بزرگ یادگیری هستند؟ چگونه دانش آموزان بیمار ریشه های دردهایشان را فرا می گیرند و با آن ارتباط برقرار می کنند. بسیاری از افراد بیمار معتقدند که یادگیری امری دشوار است. بقیه هم فکر می کنند دنیای بیماران متفاوت است. چگونه می توان دنیای آموزش را با دانش آموزان بیمارو معلول تطبیق داد.

از سال 1975 به بعد بر طبق حقوق عمومی، دانش آموزان با میزان استعدادهای متفاوت از حق تحصیل برخوردار شده اند و از معلم خواسته شده است تا فعالیت های کلاسی منظمی را برای آن ها فراهم نماید. برای ابن دانش آموزان طرح های آموزشی جداگانه ای به اجرا در می آید و بر اساس نیازها و توانایی های ارزیابی شده ی آن ها تکالیف درسی ارائه می گردد. بر طبق این حقوق، دانش آموزانی که نیازهای خاص دارند، در صورت امکان در محیط آموزشی کمی محدود قرار می گیرند. به این معنا که معلم چنین کلاسی باید روش کار خود را تغییر دهد و روش های آموزشی هم ساز با این دانش آموزان را در پیش بگیرد.

این روزها، برنامه های آموزشی بسیاری برای دانش آموزان بیمار طراحی شده اند. چگونگی طرح واجرای این پروژه ها را فرا می گیریم. هم چنین می بینیم چگونه می توان دانش آموزان را با متدهای درمانی و پزشکی آشنا کرد. می ببینیم چگونه می توان به کودکانی که ناگزیر قرنطینه می شوند آموزشهای لازم را داد. بسیاری از کودکان در سنی هستند که باید تنها یاد بگیرند، بازی کنند و مفرح باشند اما بسیاری از کودکان بیمار دلمشغولی دیگری هم دارند انها با مرگ دست و پنجه نرم می کنند.

دانلود کلیپ:

طرح های آموزشی کودکان معلول

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۰۱ ، ۰۷:۴۵
Bakhshi and sabagh