ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


۵ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

يكشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۰۷:۱۰ ق.ظ

رتبه بندی مدارس تا چه حد مفید است؟

رتبه بندی مدارس، معیار مهمی برای بسیاری از والدین است. برای بهبود یک مدرسه ضعیف چه می توان کرد؟

در خیلی از جاهای جهان، رتبه مدارس براساسِ نتایجِ آزمونهای درسی ملی تعیین می شود. به پرتغال رفته ایم تا ببینیم این شیوه که بسیاری از آن انتقاد می کنند چقدر کارآمد است. در پنج سال گذشته، رسانه های پرتغال رتبه بندی مدارس را بر اساس اطلاعاتِ وزارت آموزش این کشور منتشر کرده اند. اما منتقدان می گویند درست نیست مدارس را تنها بر اساس نتیجه آزمونهای درسی ملی رتبه بندی کنیم. مدارس خصوصی همیشه بالاترین رتبه ها را داشته اند، اما آیا واقعا بهترین مدارس هستند؟ یا از برتریشان از این روست که همیشه دانش آموزانی از خانواده های ممتاز را به شاگردی می پذیرند؟

 

 

آیا می توان یک مدرسه ضعیف را به یک مدرسه قوی تبدیل کرد؟ تجربه ای آلمانی

یکی از محلات فقیرنشین برلین به نام گروپیوشتات، میزبان مدرسه ای است که زمانی مدرسه شبانه نه چندان خوبی بود. خشونت در آن جریان داشت، معلمهایش ناتوان بودند و دانش آموزان آن هم گهگاه غیبشان می زد. رینهالید فیشر مدیر این مدرسه می گوید: «قبلا اتفاقات زندگیِ خصوصی و مسائل بیرون از مدرسه در زندگی دانش آموزان بر همه چیز غالب بود و معلمها فقط سعی می کردند گروههای مختلفی را که با هم دعوا داشتند کنترل کنند.» شرایط خیلی بدی حاکم بود، سرانجام والدین توماری امضا کردند تا اوضاع را بهتر کنند. ایده ای شکل گرفت که بسیار موفق بود. در قدم اول، مدرسه همسایه با مدرسه قدیمی یکی شد. ساختمانی تازه بنا شد و یک مدرسه جامع شکل گرفت. مددکاران اجتماعی، بیشتر با دانش آموزان کار کردند و رابطه معلم و شاگردی هم از نو ساخته شد. گیدو بنکه، مددکار اجتماعی در این باره می گوید: «یک تحول کامل بود. مدرسه ای که نزدیک بود بسته شود به یک موسسه برجسته تبدیل شد که هر کار تازه ای را در آن امتحان می کنند و همه افراد برای یک هدف مشترک کار می کنند.»

دانلود کلیپ:

رتبه بندی مدارس تا چه حد مفید است؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۹ ، ۰۷:۱۰
Bakhshi and sabagh
شنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۹، ۰۷:۲۰ ق.ظ

چگونه عشق به خواندن را رواج دهیم؟

قبلا در پست هایی به بررسی مقوله مهم سواد خواندن پرداخته ایم. سواد خواندن و یا همان درک مطلب یکی از مهم ترین مهارت هایی است که هر دانش آموز باید در طول دوران تحصیل به آن دست یابد. مهاریتی که اغلب حتی در بین دانشجویان هم دیده نمی شود. این مهارت به قدری مهم و دارای اهمیت بالاست که حتی آزمون جهانی پرلز هم در این زمینه هر 4 سال یکبار در کل دنیا برگزار می شود و خیلی از کشورها نظام آموزشی خود را براساس نمرات این آزمون تنظیم می نمایند. در این رابط در قدم اول نگاه شما رو به پست های قبلی در این زمینه دعوت میکنم و در مرحله دوم به موضوع پس امروز که عبارت است از چگونه عشق به خواندن را رواج دهیم؟

پیشرفت سواد خواندن(پرلز)

نتایج تحلیل آزمون بین المللی تیمز و پرلز و جایگاه دانش آموزان ایران

 

چگونه عشق به خواندن را رواج دهیم؟

بر اساس مطالعات دانشگاه اموری در آمریکا، عملکرد مغز پس از خواندن یک رمان افزایش خواهد یافت. در این برنامه به روشهای ترویج کتابخوانی در میان مردم، و استفاده از تکنولوژی های نوین برای توسعه کتابخوانی پرداخته ایم.

آفریقای جنوبی: استفاده از تلفن های همراه برای توسعه کتابخوانی

بیشتر مردم آفریقای جنوبی در شهرهایی محروم یا مناطق روستایی زندگی می کنند. نرخ بالای بیکاری و نابرابری های اجتماعی باعث شده که بسیاری از جوانان قادر به تحصیل در مدارس نباشند و بسیاری از دانش آموزان نیز در خواندن و نوشتن ضعفهای زیادی داشته باشند.

بنا بر گزارش بنیاد سواد آموزی «فوندزا» تنها ۸ درصد از مدارس آفریقای جنوبی کتابخانه دارند و حدود ۱۸ درصد از افراد بالای ۱۵ سال بی سوادند. برای تغییر این وضعیت، سازمان غیردولتی «فوندزا» در سال ۲۰۱۱ میلادی در این کشور آغاز به کار کرد و برای ترویج کتابخوانی دست به ابتکارات جدیدی زد.

مدیر بنیاد فوندزا می گوید: «یکی از دلایل مهم نبود فرهنگ مطالعه در آفریقای جنوبی، گران بودن کتابهاست و قیمت خرید کتابها خارج از توان مالی بسیاری از مردم است. ما تلاش می کنیم امکان دسترسی مردم به کتابها را افزایش دهیم. اما نه هر کتابی را. ما باید شمار کتابهای دارای محتوای محلی را افزایش دهیم تا جوانان بین محتوای کتابها و زندگی واقعی شان ارتباطی پیدا کنند، و داستانها را مرتبط با خود بدانند و بتوانند نسبت به کتابها و داستانهایی که می خوانند واکنش نشان دهند.»

http://s6.picofile.com/file/8237331968/1375_522047_2065ee7d12a0f7648b3ca54234fe55fb4f22f1bc.jpg

بلژیک: ترکیبی از آموزش دیجیتالی و آموزشهای سنتی

در عصر دیجیتال، از بسیاری از معلمان پرسیده می شود که آیا کتاب های درسی چاپ شده هنوز هم برای دانش آموزان در کلاسها جذاب است؟ و آیا در واقعیت، کتاب های الکترونیکی جایگزین انها نشده است؟

آن بلین، معلم زبانهای انگلیسی و هلندی در یک مدرسه فرانسوی در بروکسل است. مدرسه او به معلمان پیشنهاد داده که از فناوری های نوین استفاده کنند. او یکی از معدود معلمانی است که استفاده از کتابهای درسی الکترونیکی را برای تدریس انتخاب کرده است. از نظر او، این سیستم اجازه می دهد تا درسها را مطابق با نیاز دانش آموزانش ارایه دهد. به عنوان مثال، او می تواند با این سیستم، هم به شکل گروهی و هم بصورت فردی درس دهد.

او می گوید: «با این روش، همکاری دانش آموزان در روند آموزش بیشتر می شود زیرا در این حالت، همیشه باید یک نفر دستورالعمل ها را بخواند و فرد دیگری که باید به دسته بندی اطلاعات بپردازد و فرد سومی که بتواند فرهنگ لغت را بخواند و چهارمین نفری که یادداشت برمی دارد. سپس آنها می توانند نتایج را از طریق آی پد و یا ایمیل برای من بفرستند. بنابراین این شیوه دانش آموزان را مجبور می کند که با یکدیگر کار کنند.»

در این روش علاوه بر متون درسی دیجیتال، به هر دانش آموز یک لوح رایانه داده می شود تا به مواد درسی دسترسی داشته باشد. هر کس می تواند برای مثال، به صدای برنامه گوش دهد و سپس به سوالات و تمرینها پاسخ دهد. برای جوانان این ابزار امتیازات زیادی دارد.

پرتغال: تقویت ارتباط نسلها برای توسعه کتابخوانی

تحقیقات نشان می دهد که با خواندن بطور منظم، افراد مسن می توانند احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش دهند. در کشور پرتقال پروژه ای در حال اجراست که سعی دارد عشق به خواندن را از طریق ایجاد ارتباط میان نسل ها تقویت کند.

در شهر کالداس داراینیا در کشور پرتغال، پروژه ای به نام «خواندن برای شنیدن صدای انسان» در حال اجراست. در این پروژه دانش آموزان، زیر نظر معلمان، بخشی از وقت آزادشان را به خواندن کتاب اختصاص می دهند و سپس آنها را با افراد مسنی که در خانه سالمندان نزدیک مدرسه شان بسر می برند به اشتراک می گذارند.

انا سیمائو، یکی از این دانش آموزان می گوید: «من یاد گرفتم که چگونه از خواندن ادبیات قدیم لذت ببرم. چیزی که قبلا تمایلی به آن نداشتم. مثلا اکنون بیشتر مایلم که کتابهای ادبی پرتغال را بخوانم. قبلا سعی می کردم بخوانم اما هیچی نمی فهمیدم و در نهایت دوستشان نداشتم.»

این دومین سالی است که این پروژه در سطح دانش آموزان دبیرستانی اجرا می شود. مدارس تاکید می کنند که این کار، سطح آگاهی دانش آموزان را به دلیل ایجاد پلی با دیگران افزایش داده است. آیا عشق به خواندن می تواند خلاقیت را بهبود بخشد؟ نظراتتان را در صفحات ما در شبکه های اجتماعی بیان کنید.

دانلود کلیپ:

چگونه عشق به خواندن را رواج دهیم؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۹ ، ۰۷:۲۰
Bakhshi and sabagh
چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۰۷:۲۰ ق.ظ

کودکان چگونه سیاستمدار می شوند؟

فراگیری سیاست نقش مهمی در سوق دادن دانش آموزان به انتخاب مشاغل سیاسی ایفا می کند. کلاس های آموزش علوم سیاسی در مدرسه و یا در دانشگاه، چگونه می توانند انگیزه جوانان را افزایش دهند؟ جوانان بسیاری هستند که رویای سیاستمدار شدن دارند. آگاهی از علوم سیاسی چگونه می تواند به آنها در تحقق رویایشان کمک کند؟

اخبار برای کودکان در آلمان

برای آگاهی از مسائل سیاسی همیشه لازم نیست سر کلاس رسمی نشست. بعنوان نمونه، در آلمان یک برنامه تلویزیونی هست که در آن جوانان می توانند در مباحث مختلف سیاسی شرکت کنند. «لوگو» نام برنامه خبری روزانه ای است که از تلویزون دولتی آلمان (زد دی اف) بخش می شود. بیست و پنج سال قدمت دارد و کار تولید آن در شهر ماینز صورت می گیرد. این برنامه ده دقیقه ای برای گروه سنی هشت تا دوازده سال طراحی شده است. بیش از چهارصد هزار کودک روزانه بیننده برنامه «لوگو» هستند، برخی از آنها هم بعنوان گزارشگر با این برنامه همکاری می کنند. چهار سال پیش، برنامه «لوگو» بدلیل واکنش های مثبت والدین، بهترین جایزه تلویزیون آلمان را از آن خود کرد. به گواه پژوهشهای انجام گرفته، پدر و مادری که به تماشای اخبار اهمیت می دهند علاقه ای مشابه را در فرزندان خود نیز بوجود می آورند.

آموزش علوم سیاسی در میانمار

کشور میانمار (برمه سابق) مرحله سیاسی نوینی را تجربه می کند. درهای خود را به روی جهان خارج گشوده و نسبت به گذشته، مردم از آزادی بیان بیشتری برخوردار شده اند. آنها برای مدتهای مدیدی تحت حکومت نظامی ها، زندگی کرده اند. سیاست در این کشور پر از تناقض است ولی این، باعث بی علاقگی جوانان به آن نشده است. مدرسه ای در یانگون تاسیس شده تا علاقمندان را بیشتر با مباحث سیاسی کشور آشنا کند. آنها با حضور در این کلاسهای رایگان شصت ساعته، آگاهی و دانش سیاسی خود را بعنوان شهروندان جامعه افزایش می دهند و در راستای شناخت حقوق و وظایف خود و همچنین تعامل با دولت سنجیده تر عمل می کنند. طی سه سال گذشته، در مجموع چهارصد نفر در رشته های علوم سیاسی و روابط بین الملل از این مدرسه فارغ التحصیل شده اند.

بلندپروازی سیاسی یک آرژانتینی؟

در آرژانتین یک مرد جوان، بلندپروازی سیاسی خود را از راه انجام فعالیت های داوطلبانه برای بهبود رفاه اجتماعی به پیش برده است. او در رشته های دیپلماسی و حکومتداری تحصیل کرده و متقاعد شده ظرفیت لازم برای قبول مسئولیت پست های سیاسی را پیدا کرده است. مارتین د آنجلیس می گوید: «اکثر جوانان دوست دارند بیل گیتس دنیای تجارت، یا لیونل مسی دنیای فوتبال شوند. اما یک جامعه زمانی کارکرد بهتری پیدا می کند که برخی از جوانان رویای رییس جمهور شدن یا پذیرفتن مسئولیت های دیگر دولتی یا اجتماعی را هم داشته باشند و به سیاست، بعنوان ابزاری برای تغییر نگاه کنند.»

دانلود کلیپ:

کودکان چگونه سیاست مدار می شوند؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۹ ، ۰۷:۲۰
Bakhshi and sabagh
دوشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۰۷:۱۴ ق.ظ

کلاس های درس آینده در کره جنوبی

فناوری در حال ایجاد تغییراتی چشمگیر در کلاس های درس است و یادگیری دیگر به هیچ وجه مانند گذشته نیست. روزهای گچ و تخته سیاه و حتی قلم و مداد گذشته و لپ تاپ ها، پروژکتورهای دیجیتال، تبلت ها، تخته های الکترونیکی جایگزین آنها می‌شود و خدا می‌داند بعدها چه چیزهای دیگری جایگزین آنها خواهد شد.

http://s8.picofile.com/file/8314371750/84_03.jpg

معلم ها می توانند تصاویر، مقالات و ویدئوهایی با کیفیت عالی را به همراه لینک های گوناگون دیگر روی تخته الکترونیکی نمایش دهند و از آن برای تفهیم بهتر مطالب درسی بهره بگیرند. با استفاده از مطالب خارجی، مانند اینترنت، فعالیت های کلاسی فقط به کتاب درسی یا حتی تجارب معلم محدود نمی شود، بلکه دانش آموزان می توانند به اطلاعات بیشماری که در منبعی غنی مانند اینترنت موجود است دسترسی داشته باشند. و بنابراین، با هدایت و راهنمایی عالمانه معلم، می توان از منابعی مثل اینترنت به عنوان ابزارهای آموزشی بسیار کارآمد استفاده کرد.

دانلود کلیپ:

کلاس های درس آینده درکره جنوبی

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۹ ، ۰۷:۱۴
Bakhshi and sabagh
يكشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۹، ۰۷:۰۶ ق.ظ

کودکستان جنگلی در دانمارک

کودکستان جنگلی نوعی مرکز آموزش پیش دبستانی برای کودکان بین سنین سه و شش سال است که تقریباً به طور انحصاری در خارج از منزل ارائه می‌شود. تحت هر شرایط آب و هوایی، کودکان به بازی، کشف و یادگیری در جنگل یا محیط طبیعی تشویق می‌شوند. نظارت بزرگسالان به معنای کمک به جای هدایت است.یک مهد کودک جنگلی می‌تواند به عنوان یک مهد کودک «بدون سقف یا دیوار» توصیف شود. کارکنان مهد کودک و کودکان وقت خود را در خارج از منزل، به طور معمول در یک جنگل سپری می‌کنند. یک ویژگی متمایز مهد کودک‌های جنگلی تأکید بر بازی با اسباب بازی‌هایی که از اشیاء یافت شده در طبیعت ساخته شده‌اند، به جای اسباب بازی‌های تجاری است. با وجود این تفاوت‌ها، مهد کودک جنگلی همان هدف اصلی مهد کودک‌های دیگر را دنبال می‌کند یعنی مراقبت، تحریک و آموزش کودکان. مهد کودک‌های جنگلی با یکدیگر متفاوت هستند، تا حدودی به این دلیل که سازمان‌ها مستقل می‌باشند.

http://s9.picofile.com/file/8314550376/cedarsong_nature_school_forest_kindergarten.jpg

بازی در فضای باز برای مدت طولانی تأثیر مثبتی بر رشد کودکان، به ویژه در زمینه تعادل و چابکی، همچنین مهارت دستی، هماهنگی بدنی، حساسیت لمسی و درک عمق دارد. با توجه به این مطالعات انجام شده، کودکانی که در مهد کودک جنگلی حضور می‌یابند آسیب دیدگی کمتری را به علت حوادث تجربه می‌کنند و کمتر احتمال دارد به خود صدمه بزنند. توانایی کودک برای ارزیابی خطرات بهبود می‌یابد به عنوان مثال در خصوص دست زدن به آتش و ابزار خطرناک. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که صرف وقت در طبیعت توجه و پیش آگاهی پزشکی را در زنان بهبود می‌بخشد (تئوری توجه). بازی خارج از منزل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن کودکان و مسئولان مهد کودک است.

دانلود کلیپ:

کودکستان جنگلی در دانمارک

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۹ ، ۰۷:۰۶
Bakhshi and sabagh