پداگوژی در جریان پیشرفت اثر پائولو فریره
پائولو فریره نظریهپرداز تعلیم و تربیت انتقادی، فیلسوف تربیتی و آموزگار برزیلی بود. او بیشتر به واسطهٔ نوشتن کتابِ تأثیرگذارِ آموزش ستمدیدگان شهرت یافت که به عنوان یکی از متون پایه در تعلیم و تربیت انتقادی شناخته میشود. فریره در سال 1921 در بریزل متولد شد. با توجه به رکود اقتصادی شدید سالهای دههٔ ۱۹۳۰، فریره از همان دوران با فقر و گرسنگی آشنا شد. در سال ۱۹۳۱ به همراه خانواده به شهر ژاپوآتودوس گواراراپس مهاجرت کردند که کمی ارزانتر بود و در سال ۱۹۳۴ پدر فریره در گذشت.او پییش از رفتن به مدرسه، خواندن و نوشتن را نزد پدر و مادرش در خانه آموخت. نحوهٔ آموزش آنها به صورت یک بازی بود که کلمات را با تکه چوبی بر روی زمین مینوشتند و به این ترتیب او خواندن و نوشتن را با کلماتی فرا گرفت که مربوط زندگی کودکانهٔ خودش بود. این روش آموزش بعدها بر روش آموزشی فریره برای بزرگسالان تأثیر گذاشت. فریره در سال ۱۹۵۹ از رسالهٔ دکتری خود با عنوان آموزش و برزیل کنونی دفاع کرد و به عنوان استاد در دانشگاه پرنامبوکو مشغول به تدریس شد. او در رسالهٔ دکتری خود از آرای جان دیویی و آنتون ماکارنکو استفاده کرده بود و تجربیات سالیانِ خود را هم به آن اضافه کرده بود. در سال ۱۹۶۰ فریره، جنبش فرهنگ عمومی را پایهریزی کرد و در همین سال از سوی شهردار رسیف به سمت ریاست بخش فرهنگ و بازسازی گمارده شد. در سال ۱۹۶۳ او رئیس ترویج فرهنگِ دانشگاه رسیف شد؛ جایی که به هزاران کشاورز ساکن شمالشرقی برزیل خواندن و نوشتن میآموخت.
اولین باری که فریره توانست تئوریهایش را در عرصه عمومی به نمایش بگذارد، برنامهای بود که در سال ۱۹۶۲ با عنوان پابرهنهها هم میتوانند بخوانند اجرا شد و فریره راهبری آن را بر عهده داشت. در این برنامه فریره و همکارانش در حین تشکیل حلقههای فرهنگی برای کارگران نیشکر، که در آنها کارگران به تحلیل انتقادی واقعیتهای اجتماعی خود میپرداختند، خواندن و نوشتن یاد دادند. آنها در این برنامه موفق شدند طی ۴۵ روز به ۳۰۰ کارگر خواندن و نوشتن بیاموزند که این امر شگفتی همگان را برانگیخت. پس از نتایج شگفتانگیز کارهای فریره، دولت برزیل از تشکیل حلقههای فرهنگی فریره حمایت کرد و خود او را به ریاست کمیتهٔ ملی فرهنگ عمومی منصوب کرد.
این کتاب، که نامه ها هستۀ اصلی و خردمایۀ آنند، نه تنها بر تعداد خوانندگان آثار فریره، که هم اکنون خود رقم در خور توجهی است، خواهد افزود، بلکه نظرات او را روشن خواهد ساخت و سیمای او را نیز، در نظر کسانی که وی را آدمی نحس و تهدیدکننده می پندارند، انسانی تر جلوه خواهد داد: انسانی مهربان و گشاده رو، آنگونه که دوستان و شاگردانش وی را میشناسند.
دانلود کتاب:
پداگوژی در جریان پیشرفت
سایت تحلیلی آموزشی zederavesh.blog.ir