يكشنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۶، ۰۷:۳۸ ق.ظ
روش های تحقیق در نهج البلاغه
نهج البلاغه هموراه جزو منابع دسته اول و معتبر و کتاب مرجعی برای تحقیقات علمی و پژوهشی دانشجویان و اساتید کشور و حتی کشورهای دیگر است. موضوعاتی تعلیم و تربیت، اجتماعی، سیاسی، مدیریتی و... هموراه طرفداران بسیاری برای موضوع تحقیقی دارد. برای استفاده صحیح و بهینه از این کتاب مرجع و بزرگ شیعه می بایست به درستی به آن رجوع کرد و برداشتی مناسب از آن داشت. برای این منظور نیاز به یک متدولوزی و روش برداشت باید باشد. در این زمینه بنا بر این دارم در این پست به معرفی و تحلیل یکی از کتاب های مهم در این زمینه بپردازم.
روش های تحقیق در نهج البلاغه اثر گرانسگ استاد محمد دشتی:
نامى که شریف رضى براى این کتاب برگزیده «نهج البلاغه» یعنى «راه و روش بلاغت» است، زیرا این کتاب درهاى بلاغت را به روى خواننده مى گشاید و طالبان بلاغت را بدان نزدیک مى سازد و نیاز دانشمند و دانشجو را برمى آورد، و گمشده و خواسته بلیغ و زاهد است. نهجالبلاغه از نظر محتوایی به مسائل گوناگون اعتقادی، اقتصادی، سیاسی، اخلاقی پرداخته است و در قالب خطبهها، نامهها و حکمتها به پرسشها و مسائل عرصههای مذکور پاسخ داده است. ساحت دیگر نهج البلاغه، مسائل اخلاقی و تربیتی است. که امام(ع) بر مبنای جهانبینی توحیدی، آنرا استوار ساخته است. اخلاق فردی در نهجالبلاغه، دانش اندوزی توأم با عمل، بی اعتنایی به زخارف دنیوی، آزادگی و ظلم ستیزی، نظم و حسابرسی در امور را تبیین نموده است و اخلاق اجتماعی نیز به خوش خلقی و انسان دوستی، انصافورزی با مردم و مانند اینها اشاره کرده است.
مطالب این کتابچه دربارهی چگونگی تحقیق در نهج البلاغه و شیوهی استخراج مفاهیم آن است که در آغاز به معارف عمومی نهج البلاغه, اعم از اخلاقی, اقتصادی, تاریخی و سیاسی اشاره گردیده است. مبحث پایانی نیز دربارهی طرح تطبیق نهج البلاغه با نیازمندیهاست. حال چگونه می توان از این دریای بزرگ معرفتی و علمی برداشت نمود؟ برای پاسخ به سوال دعوت میکنم به مطالعه کتاب بپردازید:
نامى که شریف رضى براى این کتاب برگزیده «نهج البلاغه» یعنى «راه و روش بلاغت» است، زیرا این کتاب درهاى بلاغت را به روى خواننده مى گشاید و طالبان بلاغت را بدان نزدیک مى سازد و نیاز دانشمند و دانشجو را برمى آورد، و گمشده و خواسته بلیغ و زاهد است. نهجالبلاغه از نظر محتوایی به مسائل گوناگون اعتقادی، اقتصادی، سیاسی، اخلاقی پرداخته است و در قالب خطبهها، نامهها و حکمتها به پرسشها و مسائل عرصههای مذکور پاسخ داده است. ساحت دیگر نهج البلاغه، مسائل اخلاقی و تربیتی است. که امام(ع) بر مبنای جهانبینی توحیدی، آنرا استوار ساخته است. اخلاق فردی در نهجالبلاغه، دانش اندوزی توأم با عمل، بی اعتنایی به زخارف دنیوی، آزادگی و ظلم ستیزی، نظم و حسابرسی در امور را تبیین نموده است و اخلاق اجتماعی نیز به خوش خلقی و انسان دوستی، انصافورزی با مردم و مانند اینها اشاره کرده است.
مطالب این کتابچه دربارهی چگونگی تحقیق در نهج البلاغه و شیوهی استخراج مفاهیم آن است که در آغاز به معارف عمومی نهج البلاغه, اعم از اخلاقی, اقتصادی, تاریخی و سیاسی اشاره گردیده است. مبحث پایانی نیز دربارهی طرح تطبیق نهج البلاغه با نیازمندیهاست. حال چگونه می توان از این دریای بزرگ معرفتی و علمی برداشت نمود؟ برای پاسخ به سوال دعوت میکنم به مطالعه کتاب بپردازید:
۹۶/۱۲/۰۶