مدارس مختلط مفیدترند یا مدارس تک جنسیتی؟
ولی نه تنها در ایران که خیلی از کشورهای پیشرفته نیز این مسله مطرح است. میخواهیم تجربیاتی از این کشورها را به مساعدت برنامه جهان دانش پی بگیریم: کلاسهای درس جدا مفیدترند یا مختلط؟ اتفاق نظری در این مورد وجود ندارد، اما تعداد مدارس تک جنسیتی در برخی کشورها در حال افزایش است. آیا جدا کردن دخترها و پسرها در مدارس اساسا کار درستی است؟
برخی از آموزگاران بر این باورند که کلاسهای درس جدا، شانس یادگیری دانش آموزان را بالا می برد. از این رو در بعضی از کشورها شاهد افزایش روزافزون مدارس تک جنسیتی هستیم. نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که پسرها بیشتر به موضوعاتی که حالت مردانه تر دارند مثل ورزش تمایل نشان می دهند تا موضوعاتی نظیر موسیقی. در چنین فضای مردانه ای، پسرها ابایی از اینکه افرادی سنتی تصور شوند ندارند چرا که قادرند درهمه فعالیتها مشارکت کنند.
فضای حاکم بر مدارس تک جنسیتی مصنوعی است
بحث های زیادی در مورد موفقیت مدارس تک جنسیتی و حق اعمال تفکیک جنسیتی در آموزش وجود دارد. مبارزه با نابرابریهای جنسیتی را باید از سنین پایین آغاز کرد. یکی از مدارس پیش دبستانی در سوئد با محور قرار دادن این اندیشه درصدد القای این تفکر به کودکان است. اما مربیان این مرکز چگونه این مسئله را آموزش می دهند؟
اینجا به بچه ها یاد داده می شود که در درجه اول همه انسانند و دختر و پسر بودن آنها در درجه بعدی اهمیت قرار دارد.
در این مرکز برای پرهیز از مسائل کلیشه ای مربوط به جنسیت از بکار بردن لفظ دختر و پسر در خطاب کردن بچه ها خودداری می شود و برعکس آنها را با عناوینی مانند دوست صدا می کنند. در بازی کردن نیز، همه بچه ها در کنار یکدیگر هم ماشین بازی می کنند و هم عروسک بازی، بدون اینکه مربیان بخواهند فعالیتی را پسرانه یا دخترانه معرفی کنند و حساسیت کودکان را برانگیزانند.
شما موافق مدارس جدا هستید یا مخالف آن؟