گسترش مرز بی سوادی/ براستی با سوادیم؟
می توان چند نکته را مد نظر قرار داد:
یک.تعریفی که از سواد اکنون در جامعه می شود کما فی السابق به مانند گذشته اطلاق به توانایی های ابتدایی خواندن، نوشتن و حساب کردن دارد. به عبارتی بر مهارت های ابتدایی و یا کمی بالاتر از مد نظر است.
از این حیث می توان به نتیجه ارقام فوق استناد به درصد بی سوادان و کم سوادان نمود.
دوم.تعریف جدید از سواد که توسط نهادهای بین المللی مثل یونسکو انجام می گیرد دیگر محدود به مهارت های پایه ای نمی شود.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو) تعریف زیر را برای سواد داده است:
با سوادی توانایی شناخت، درک، تفسیر، برقراری ارتباط و محاسبه در استفاده از مواد چاپ شده و نوشته شده مربوط به زمینه های گوناگون است. با سوادی زنجیره آموزشی را که توانایی رسیدن به اهداف، توسعه دانش و پتانسیل و شرکت کامل در جامعه ای بزرگتر را برای یک فرد فراهم می کند، در بردارد.
ریشه یابی این امر مربوط به عصر انفجار اطلاعات و دانش است. در این عصر تعاریف و رویکردهای نوین تری به رویکرد و مقوله سواد وارد می شود. در ادامه به سیر تفصیلی از مراحل مختلف سواد می پردازیم:
- در زمانی نه چندان دور ، "بی سواد" کسی بود که خواندن و نوشتن نمی دانست. این تعریف، قرن ها و هزاره های متوالی معتبر بود تا آن که به هزاره سوم رسیدیم.
- از ابتدای قرن 21 ، این تعریف از بی سوادی رواج بسیار یافت: بی سواد کسی است که با رایانه و زبان انگلیسی آشنا نباشد، حتی اگر سواد خواندن و نوشتن داشته باشد.
امروزه، بی سواد کسی نیست که فقط خواندن و نوشتن نمی داند، یا بی سواد تنها به کسی اطلاق نمی شود که با رایانه و زبان بین المللی انگلیسی غریبه است ، بلکه بی سواد کسی است که اولاً «نتواند دانسته هایش را بروزرسانی کند» و ثانیاً «جرأت دور ریختن دانسته های باطل شده اش را نداشته باشد.»
حتی می توان به جرات پا را از این هم فراتر گذاشت و به تعاریفی به روزتر و جذابتری از مقوله سواد اشاره کرد. در حال حاضر سواد فقط به بروز کردن و دور ریختن ها هم محدود نمی شود. در بسیاری از مواقع بسیاری از افرادحتی تحصیلکرده هاهم بی سواد قلمداد می شوند. سوادهایی که هم اکنون مطرح می شود مثل:
- سواد رسانه ای
- سواد فرهنگی
- سواد سایبری
- سواد اطلاعاتی
- سواد خواندن
- سواد هنری
- سواد بصری
- سواد سیاسی و...
با عنایت به مقوله های فوق، می توان گفت بسیاری از افراد ولوتحصیلکرده،بی سواد تلقی می شوند چرا که درک، فهم و استنتاج بسیاری از مطالب و حوزه ها را ندارند.
در ادامهدو کلیپاز اهمیتیادگیری و سواد آموزی روندی بدون توقفو همچنین برنامه های یونیسف برای آموزش همه با مصاحبهآنتونی لیک به عنوان مدیر اجرایی یونسیفبرایدانلودقرار می دهیم.
دانلودکلیپ برنامه یونسیف برای آموزش برابر + مصاحبه آنتونی لیک