دیدی منتقدانه به محتوای برنامه های درسی و شیوه ی انتقال آنها
مارتین فورنیه/برگردان: آریا نوری:
اکثراً معتقدند درسهایی که در مدرسه ارائه میشوند تنها برگرفته از دانشهای بشری هستند. ایشان برای توجیه اظهارات خود دروسی مثل دستور زبان، فیزیک و یا زیستشناسی را مثال میزنند؛ اما گروهی نیز هستند که این برداشت را زیر سؤال میبرند. ایشان برای اثبات دیدگاه خود دروسی مثل جامعهشناسی آموزش، تاریخ و ... را مثال میزنند.
انشهایی که فقط در مدرسه کارآمد هستند
کسانی که امروزه آموزش چارچوببندی شده و رشتهای را زیر سؤال میبرند محتوای آنها را هم هدف قرار دادهاند. برای مثال آندره شرول در این مورد میگوید: «مباحثی که در کلاس درس توسط معلمان تدریس میشوند در برخی مواقع فقط به همان کلاس محدودشده و هیچ ارتباطی بافرهنگ خارج از مدرسه ندارند. رشتههای درسی در مدارس بهوسیلهی سازماندهی و اقتصادی درونی کنترل میشوند. تأثیر این رشتهها فقط و فقط بهواسطهی جنبهی درونی آنها بوده و از دنیای خارج از مدرسه نمیآید.
دانلود جزوه:
دیدی منتقدانه به محتوای برنامه های درسی و شیوه ی انتقال آنها