تحلیل و بررسی کتاب نظریه آزادی و آموزش و پرورش آزاد
در یک برهه زمانی مؤلفان کتاب متوجه شدند که از میان تمام نظریات موجود در تعلیم و تربیت هر سه نفر دلبستگی و اعتقاد وثیقی به نظریه آموزش و پرورش آزاد، به عنوان تعلم و تربیت واقعی و رها از هر رنگ و تعلقی دارند. پس از بحث های طولانی و مفصل که شاید سال ها بطول انجامید، این حقیقت به دست آمده که نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از منابع اروپایی متفکران این دو نظریه که از عرش تا فرش تفاوت دارند همسو انگاشته شده اند.
به طور مختصر باید گفته شود در نظریه آموزش و پرورش آزاد هدف و شعار اصلی تعلیم و تربیت تنویر ذهن و رها کردن از زمان و مکان خاص است. دانش برای خودش و ارضای ذهن، کسب می شود نه برای مقاصد بیرونی. مقاصد بیرونی هر چند مهم هستند، اما محصول جانبی بوده و از اهمیت ثانویه برخوردارند. این درحالی است که هدف اصلی آموزش و پرورش بر اساس نظریه آزادی[Liberalism]،کسب بیشترین منفعت برای بیشترین افراد و غلبه بر طبیعت ودر راستای رفاه بوده، سودآوری مدنظر است.
کتاب نظریه آزادی وآموزش پرورش آزاد تالیف دکتر محمد حسن میرزا محمدی و دکتر فاطمه زیبا کلام وعلی صحبت لو انتشارات دانشگاه شاهد شامل چهار فصل می باشد:
1-معرفی پیشروان آموزش وپرورش آزاد ( تفکر هومری -اتمیستها - سوفیست ها -سقراط -افلاطون -ارسطو)
2-پیشروان نظریه آزادی (جان لاک-جرمی بنتام-جان استوارت میل -نظریه سود گرایی ونقد نظر میل)
3-نظریه پردازان متاخر آموزش وپرورش آزاد ومعرفی زمینه های فرهنگی پیدایش آن (نیومن-آرنولد- الیوت- اوک شات)
4--ارتباط میان مکتب لندن و آموزش وپرورش آ اد(برتراندراسل- ویتگنشتاین-مکتب لندن -پیترز وپل هرست)
در سخن آخر کتاب به برخی انتقاد ها پیرامون آموزش پرورش آزاد می پردازد.
هدف اصلی کتاب معرفی دو نظریه آزادی وآموزش وپرورش آزاد است. در آموزش وپرورش ازاد هدف اصلی تعلیم وتربیت تنویر ذهن ورها کردن آن از زمان ومکان خاص است.دانش برای خودش وارضای ذهن کسب می شود نه مقاصد بیرونی. اما هدف اصلی آموزش وپرورش بر اساس نظریه آزادی کسب بیشترین منفعت برای بیشترین افراد وغلبه بر طبیعت در راستای رفاه وسود آوری مد نظر می باشد.