آموزش رهایی بخش
تحلیل اندیشه های پائولو فریره:
از پائولو فریره اغلب به عنوان یکی از چهرههایی یاد میشود که شیوهای انقلابی را در دانش پداگوژی (تعلیم و تربیت) بنیان نهاد. نزد فریره با این درک محوری مواجه میشویم که ستمدیدگان (محرومان و سرکوبشدگان اقتصادی-اجتماعی) اگرچه از توان درونی فهم و یادگیری برخوردارند، اما تحت فشار ساختارهای طبقاتی و ستمها و محرومیتهای محیطی، در شرایط معمول امکان چندانی برای شناخت و پرورش قابلیتهای خود نمییابند؛ یعنی استثمار و سرکوب و ستم نه تنها ساحت فعلیت زندگی ستمدیدگان، بلکه ساحت بالقوهگیهای انسانی آنان را نیز در برمیگیرد.
از نظر فریره به طور کلی ستمدیده تصویر خود را از خلال همان دریچهای مینگرد که ستمگر پیش روی او گشوده است و حتی تصویری که ستمگر از او پرداخته است را درونی میکند و بدینترتیب به موقعیتاش خو میکند. او خود را مادون ستمگر و از این رو مستحق فرودستی و سرنوشت محنتبارش، یا حداقل ناتوان از تغییر آن میبیند.
در خصوص آموزش سیاسی تودههای تحت ستم، درک فریره با رویکردهایی که چنین آموزشی را در قالب رابطهای یکسویه (و خواهناخواه اقتدارآمیز یا ابزاری) پی میگیرند، کاملاً متفاوت است. چرا که فریره ستمدیده (در اینجا: یادگیرنده) را سوژهٔ اصلی فرآیند آموزش تلقی کرده و آموزش رهاییبخش را مبتنی بر رابطهای دوسویه و دیالوگ-محور میداند
فریره طی سالیان طولانی از طریقِ پژوهشِ انضمامی و در پیوند مستمر با زاغهنشینان و کارگران و محرومترین اقشار جامعه، به نزدیکترین وجهی با مقولهٔ آگاهی طبقاتی، عوامل تحریفگر و محدودکنندهٔ آن و شیوههای بدیل تغییر و ارتقای آن (با مشارکت فعال کارگران و بهحاشیه راندهشدگان) درگیر بود.
جزوه حاضر به بررسی اندیشه های این دانشمند بزرگ تعلیم و تربیت ستمدیدگان پرداخته:
دانلود جزوه: