روش شیچیدا چگونه روشی است؟
پروفسور “مکوتو شیچیدا” نزدیک به 40 سال در زمینه هوش نوزاد و کودک
تحقیق کردند و با استفاده از تعلیمات پیشینیان و آموختههای خود توفیق
دستیابی به دستاوردهای چشمگیری را یافتند. مدارس شیچیدا» بالغ بر 25 سال است در ژاپن مشغول به فعالیت هستند و قریب
80% مدارس ژاپن تحت تأثیر این آموزشها، دانشآموزان خود را تعلیم
میدهند. تاکنون 7 کشور جهان یعنی تایوان، تایلند، مالزی، سنگاپور،
اندونزی، استرالیا و آمریکا(نیویورک) حق امتیاز این مدارس را خریداری
نمودهاند. پروفسور شیچیدا و برخی دیگر از دانشمندان مانند “گلن دومان” آمریکایی
معتقدند که در کودکان زیر 6 سال، نیمکره راست بر نیمکره چپ برتری دارد و
این فرصتی است استثنایی در راستای شکوفایی و رشد استعداد فرزندانمان.
بنا بر اظهارات پروفسور شیچیدا کودکان ما همگی نابغه متولد میشوند و هدف
آموزش، آموختن دانش نیست بلکه توسعه تواناییهای یک کودک در سنین کودکی است.
وی می گوید:
در آینده هدف آموزش این نخواهد بود که افرادی با ذهنهایی مملو از اطلاعات
ارائه دهد، بلکه وظیفه سیستم آموزشی این خواهد بود که کودکانی را پرورش دهد
که در نهایت قادر به استفاده موثر از تمام مغز خود باشند.
هدف تربیت کودکان عبارت خواهد بود از:
پرورش بچه هایی با توانایی های بی شمار، خلاقیت زیاد، و توانایی استفاده از تمام مغز.
اصول روش شیچیدا
در روش شیچیدا اصول زیر مورد توجه قرار می گیرند:
– همه کودکان نابغه متولد می شوند.
– وجود رشته های محبت والدین- فرزندی.
– تسلط نیمکره راست مغز هر کودک که فرصتی منحصر به فرد برای یادگیری ارائه می دهد.
– تحریک کودکان از طریق همه حواسشان.
دانلود کلیپ:
پرورش نبوغ کودکان/ روش پرفسور شچیدا
بقیه در ادامه مطلب:
روش شیچیدا
روش
شیچیدا روی نیمکره راست مغز تمرکز دارد که این نیمکره قبل از نیمکره چپ
رشد می کند و شیچیدا آن را “مغز نابغه” [۲]می نامد. شیچیدا می گوید که
کودکان معمولا عادت استفاده از نیمکره راست مغز را بین ۴ تا ۶ سالگی از دست
می دهند. به این دلیل این روش بین ۰ تا ۳ سالگی بهترین کاربرد را دارد.
در
این روش شیوه کار بدین صورت است که با تحریک نیمکره راست مغز تمام قسمتهای
آن بهره مند خواهد شد. مراکز آموزشی شیچیدا این وعده را می دهند که
تواناییهای مفید بسیاری را به کودکان آموزش می دهند که برخی از این
تواناییها عبارتند از:
• ارتقاء روابط فرزند-والدین
• درک مستقیم(درون یابی) و ادراک فراحسی (ESP)
• استعداد موسیقی و تواناییهای هنری دیگر
• ویژگیهای مثبت شخصیتی و عاطفی
• حافظه تصویری
• تقویت قابلیتهای فیزیکی
• دریافت مطالب با سرعت بالا
• افزایش خلاقیت
• چند زبانه بودن
• محاسبه ریاضی با سرعت برق
• تند خوانی
شیچیدا درباره دانش آموزان خود می گوید: “این بچه ها نیروهایی هستند که ما هرگز فکر نمی کردیم وجود داشته باشند، گویی آنها کاملا طبیعی هستند. آنها را تماشا کنید که به سرعت مقادیر زیادی از اطلاعات را حفظ می کنند و با دقت و فهم آنها را به خاطر می آورند، وقایع آینده را پیش بینی می کنند و توانایی عضلانی خودشان را توسعه می دهند که به عنوان هدایتی برای آموزش بکار روند و رویکردهای قراردادی برای پرورش کودک را در قرن ۲۱ متحول خواهند کرد.”
کودکانی که از مدارس ژاپن و سنگاپور که قدمت بیشتری نسبت به باقی مدارس شیچیدا دارند فارغ التحصیل شدهاند دارای قابلیتهای چشمگیری شدهاند که به اختصار به ذکر چند نمونه بسنده میکنم:
• کودکان شش- هفت ساله ای که میتوانند با چشمان بسته و بدون لمس، مطالب کتب مختلف به هر زبانی را با استفاده از غیببینی بیان نماید.
• کودکان هفت ساله ای که می توانند با چشمان بسته و فقط با لمس کتاب مربوطه، آن را مطالعه کنند.
• کودک ۳ سالهای است که حافظ تصویری او ۳۰۰ کارت است.
• کودک ۵/۲ سالهای که قادر است نتهای موسیقی را بسازد و در ظرف کمتر از دو روز به طرز ماهرانهای بنوازد.
• کودکان ۳-۴ ساله ای که در رشتههای ورزشی من جمله شنا توانستهاند مرتباً رتبه کسب کنند و
• کودکانی ۷ سالهای که میتوانند روزانه بالغ بر ۱۰۰ کتاب مطالعه کنند.