ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


شنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۹، ۰۷:۲۰ ق.ظ

چگونه عشق به خواندن را رواج دهیم؟

قبلا در پست هایی به بررسی مقوله مهم سواد خواندن پرداخته ایم. سواد خواندن و یا همان درک مطلب یکی از مهم ترین مهارت هایی است که هر دانش آموز باید در طول دوران تحصیل به آن دست یابد. مهاریتی که اغلب حتی در بین دانشجویان هم دیده نمی شود. این مهارت به قدری مهم و دارای اهمیت بالاست که حتی آزمون جهانی پرلز هم در این زمینه هر 4 سال یکبار در کل دنیا برگزار می شود و خیلی از کشورها نظام آموزشی خود را براساس نمرات این آزمون تنظیم می نمایند. در این رابط در قدم اول نگاه شما رو به پست های قبلی در این زمینه دعوت میکنم و در مرحله دوم به موضوع پس امروز که عبارت است از چگونه عشق به خواندن را رواج دهیم؟

پیشرفت سواد خواندن(پرلز)

نتایج تحلیل آزمون بین المللی تیمز و پرلز و جایگاه دانش آموزان ایران

 

چگونه عشق به خواندن را رواج دهیم؟

بر اساس مطالعات دانشگاه اموری در آمریکا، عملکرد مغز پس از خواندن یک رمان افزایش خواهد یافت. در این برنامه به روشهای ترویج کتابخوانی در میان مردم، و استفاده از تکنولوژی های نوین برای توسعه کتابخوانی پرداخته ایم.

آفریقای جنوبی: استفاده از تلفن های همراه برای توسعه کتابخوانی

بیشتر مردم آفریقای جنوبی در شهرهایی محروم یا مناطق روستایی زندگی می کنند. نرخ بالای بیکاری و نابرابری های اجتماعی باعث شده که بسیاری از جوانان قادر به تحصیل در مدارس نباشند و بسیاری از دانش آموزان نیز در خواندن و نوشتن ضعفهای زیادی داشته باشند.

بنا بر گزارش بنیاد سواد آموزی «فوندزا» تنها ۸ درصد از مدارس آفریقای جنوبی کتابخانه دارند و حدود ۱۸ درصد از افراد بالای ۱۵ سال بی سوادند. برای تغییر این وضعیت، سازمان غیردولتی «فوندزا» در سال ۲۰۱۱ میلادی در این کشور آغاز به کار کرد و برای ترویج کتابخوانی دست به ابتکارات جدیدی زد.

مدیر بنیاد فوندزا می گوید: «یکی از دلایل مهم نبود فرهنگ مطالعه در آفریقای جنوبی، گران بودن کتابهاست و قیمت خرید کتابها خارج از توان مالی بسیاری از مردم است. ما تلاش می کنیم امکان دسترسی مردم به کتابها را افزایش دهیم. اما نه هر کتابی را. ما باید شمار کتابهای دارای محتوای محلی را افزایش دهیم تا جوانان بین محتوای کتابها و زندگی واقعی شان ارتباطی پیدا کنند، و داستانها را مرتبط با خود بدانند و بتوانند نسبت به کتابها و داستانهایی که می خوانند واکنش نشان دهند.»

http://s6.picofile.com/file/8237331968/1375_522047_2065ee7d12a0f7648b3ca54234fe55fb4f22f1bc.jpg

بلژیک: ترکیبی از آموزش دیجیتالی و آموزشهای سنتی

در عصر دیجیتال، از بسیاری از معلمان پرسیده می شود که آیا کتاب های درسی چاپ شده هنوز هم برای دانش آموزان در کلاسها جذاب است؟ و آیا در واقعیت، کتاب های الکترونیکی جایگزین انها نشده است؟

آن بلین، معلم زبانهای انگلیسی و هلندی در یک مدرسه فرانسوی در بروکسل است. مدرسه او به معلمان پیشنهاد داده که از فناوری های نوین استفاده کنند. او یکی از معدود معلمانی است که استفاده از کتابهای درسی الکترونیکی را برای تدریس انتخاب کرده است. از نظر او، این سیستم اجازه می دهد تا درسها را مطابق با نیاز دانش آموزانش ارایه دهد. به عنوان مثال، او می تواند با این سیستم، هم به شکل گروهی و هم بصورت فردی درس دهد.

او می گوید: «با این روش، همکاری دانش آموزان در روند آموزش بیشتر می شود زیرا در این حالت، همیشه باید یک نفر دستورالعمل ها را بخواند و فرد دیگری که باید به دسته بندی اطلاعات بپردازد و فرد سومی که بتواند فرهنگ لغت را بخواند و چهارمین نفری که یادداشت برمی دارد. سپس آنها می توانند نتایج را از طریق آی پد و یا ایمیل برای من بفرستند. بنابراین این شیوه دانش آموزان را مجبور می کند که با یکدیگر کار کنند.»

در این روش علاوه بر متون درسی دیجیتال، به هر دانش آموز یک لوح رایانه داده می شود تا به مواد درسی دسترسی داشته باشد. هر کس می تواند برای مثال، به صدای برنامه گوش دهد و سپس به سوالات و تمرینها پاسخ دهد. برای جوانان این ابزار امتیازات زیادی دارد.

پرتغال: تقویت ارتباط نسلها برای توسعه کتابخوانی

تحقیقات نشان می دهد که با خواندن بطور منظم، افراد مسن می توانند احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش دهند. در کشور پرتقال پروژه ای در حال اجراست که سعی دارد عشق به خواندن را از طریق ایجاد ارتباط میان نسل ها تقویت کند.

در شهر کالداس داراینیا در کشور پرتغال، پروژه ای به نام «خواندن برای شنیدن صدای انسان» در حال اجراست. در این پروژه دانش آموزان، زیر نظر معلمان، بخشی از وقت آزادشان را به خواندن کتاب اختصاص می دهند و سپس آنها را با افراد مسنی که در خانه سالمندان نزدیک مدرسه شان بسر می برند به اشتراک می گذارند.

انا سیمائو، یکی از این دانش آموزان می گوید: «من یاد گرفتم که چگونه از خواندن ادبیات قدیم لذت ببرم. چیزی که قبلا تمایلی به آن نداشتم. مثلا اکنون بیشتر مایلم که کتابهای ادبی پرتغال را بخوانم. قبلا سعی می کردم بخوانم اما هیچی نمی فهمیدم و در نهایت دوستشان نداشتم.»

این دومین سالی است که این پروژه در سطح دانش آموزان دبیرستانی اجرا می شود. مدارس تاکید می کنند که این کار، سطح آگاهی دانش آموزان را به دلیل ایجاد پلی با دیگران افزایش داده است. آیا عشق به خواندن می تواند خلاقیت را بهبود بخشد؟ نظراتتان را در صفحات ما در شبکه های اجتماعی بیان کنید.

دانلود کلیپ:

چگونه عشق به خواندن را رواج دهیم؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۲۸
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی