ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


چهارشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۴:۱۲ ب.ظ

تحول در دنیای آموزش با امکان دسترسی آزاد به اطلاعات

بسیاری از کارشناسان آموزش در حال حاضر از فناوریهای جدید و نرم افزارهای آنلاین استفاده می کنند تا چاره ای برای هزینه بالای و در دسترس نبودن برخی منابع آموزشی پیدا کنند. این منابع باز به مردم سراسر جهان کمک می کند به طیف گسترده ای از اطلاعات دسترسی داشته باشند.

بریتانیا؛ طرح «کتاب باز»

گروهی از دانشگاهیان کمبریج در سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفتند انقلابی برپا کنند: انقلاب دسترسی رایگان به منابع. آنها سازمانی غیر دولتی و سامانه ای موسوم به «کتب باز» به راه انداختند. ایده اصلی این طرح، خلق و ابداع مدلی بود تا کتب درسی و تک نگاشتها (جزوه یا مقاله) بطور رایگان روی نت قرار گیرد. این طرح بویژه برای کشورها در حال توسعه که در آنها تنها، کتابهای ارزان و دیجیتال خوانده می شود، اهمیت دارد. طی بحران اقتصادی «کتاب باز» برای دانشجویان یونان موهبت بزرگی بود. بطور متوسط، ناشرین انتظار دارند ۲۰۰ نسخه از یک کتاب دانشگاهی را بفروشند. در طرح «کتاب باز» به هر کتاب ماهانه، ۴۰۰ بار مراجعه می شود که هم برای نویسنده و هم برای اساتید دانشگاهی رضایت بخش است.

راهنمای کاربردی هوشمند سازی مدارس

مصر؛ کارگاه آموزشی ویکی پدیا

در نزدیکی قاهره، پایتخت مصر در کارگاهی موسوم به «برنامه آموزشی ویکی پدیا»، دانشجویانی که درگیر پژوهش و تحقیق دانشگاهی هستند، برای بهتر کردن کیفیت محتوایِ مقالاتِ نسخه عربیِ بزرگترین دائرهالمعارف دنیا با یکدیگر همکاری می کنند. ویکی پدیا مجموعه ای بیش ازچهار میلیون مقاله است که ۲۳ میلیون نویسنده و کاربر در سراسر جهان آن را تهیه و گردآوری کرده اند. این برنامه خیلی از دانشجویان زن را در مصر جذب کرده است. تقریباً ۹۰ درصد شرکت کنندگان در این کارگاه زنها هستند. یکی از متصدیان این طرح می گوید که در تلاش است شکاف جنسیتی در مقاله نویسی برای ویکی پدیا را کاهش دهد.

ایالات متحده آمریکا؛ نقشه مغز انسان با بازی کامپیوتری

در نیویورک، دانشگران به کمک تعداد زیادی از کاربران آنلاین که درگیر بازی ویدئویی «آی وایر» (Eywire) می شوند، نقش سه بعدی ساختارنورون های مغز انسان را می کشند. هر نیمه شب در تایمزاسکوئر نیویورک به مدت ۵ دقیقه پخش آگهی از صفحه نمایش بزرگ این میدان متوقف می شود، و به جای آن برنامه علمی نقشه نورونهای مغز به نمایش گذاشته می شود. این نمایش علمی را نوا هاتن براه انداخته است. وی یکی از طرفداران پروپاقرص بازی علمی «آی وایر» است.

                                                                                       دانلود کلیپ:

                                             تحول در دنیای آموزش با امکان دسترسی آزاد به اطلاعات

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۰۵
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی