ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


شنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۶، ۰۸:۰۲ ق.ظ

تجربه مدارس طبیعت در سراسر دنیا

مدرسه طبیعت یک رویکرد آموزشیست که در آن کودکان با بودن در طبیعت مهارت‌های گوناگون اجتماعی و فردی کسب می کنند. با توجه به اینکه مفهوم مدرسه طبیعت در بیشتر موارد با یک فضای فیزیکی‌ در ارتباط است، به فضایی که این رویکرد آموزشی در آن پیاده می شود نیز مدرسه طبیعت گفته می شود.

دانمارک‌ مدرسه طبیعت در برنامهٔ آموزشی کودکان پیش دبستانی زیر ۷ سال قرار گرفت و تحقیقات نشان داد که کودکانی که تجربه مدرسه طبیعت را در سالهای پیش دبستانی خود داشتند هنگام ورود به مدرسه از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار بودند و توانایی‌ ‌ کار گروهیشان بهتر بود(فیلم).

امروزه در بیشتر کشورهای اسکاندیناوی مدارس و مهدکودک‌های طبیعت بسیار رایج هستند و از جایگاه ویژه‌ای در نظام آموزشی برخوردارند و ارتباط انسان و طبیعت را از سنین کودکی برقرار میکنند۰
در کشورهای آسیایی هم این روند در حال شکلگیری است که در پست های قبلی به آن پرداخته ایم. در اندونزی مدارس موسوم به مدارس سبز بالی(فیلم) و در ژاپن هم مهدکودک هایی شکل گرفته اند که تحت عنوان مهد درختی(فیلم) و هم در کشورهای دیگر. در کشور ایران هم این نوع مدارس در حال شکلگیری است و استان هایی که طبیعت سرسبزی دارند به تناوب این برنامه مهیج و جذاب رو انجام می دهند(فیلم).
در این پست هم به تجربه ای از کشور سوئیس با طبیعت بسیار زیبا و جذاب می پردازیم و دستورالعمل های آموزشی که برای دانش آموزان در نظر می گیرند.

دانلود کلیپ:

مدرسه طبیعت در سوئیس

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۰۷
Bakhshi and sabagh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی