ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

ضد روش

مرجع تخصصی علوم تربیتی

زندگی انسان آکنده از تردید، هرج و مرج و درهم آمیختگی است، اگر «ایمان» نباشد.

وجه تسمیه "ضد روش" از عنوان کتابی است با نام "بر ضد روش" از فیلسوف علم معاصر “پل فایرابند”، که روش های موجود در تحقیق و علم را به بوته نقد می کشاند.

از این حیث "وبلاگ ضد روش" بنا دارد به تحلیل و بررسی مسایل علوم تربیتی با نگاه نوین و انتقادی بپردازد.


شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۰۹:۱۲ ق.ظ

اگر باید فیلسوفی کرد باید فیلسوفی کرد

http://www.zahra-media.ir/110/2013/03/n00122494-b.jpg

گفتاری از شهید مطهری:

ارسطو جمله ای دارد در باره فلسفه، می‏گوید: " اگر باید فیلسوفی کرد باید فیلسوفی کرد ، و اگر نباید فیلسوفی کرد باز هم باید فیلسوفی کرد " ... مقصود ارسطو این است که فلسفه یا درست است و باید آن‏ را تأیید کرد و یا غلط است و باید آن را  طرد کرد. اگر درست و قابل تأیید است باید فیلسوف شد و با نوعی‏ فیلسوفیگری ، فلسفه را تأیید کرد ، و اگر هم غلط است و طرد شدنی ، باز باید فیلسوف شد و فلسفه را آموخت و با نوعی فیلسوفی   گری فلسفه را نفی و طرد کرد .

پس به هر حال فلسفه را باید آموخت و ضمنا باید دانست که هر نوع انکار فلسفه خود نوعی فلسفه است و کسانی که می‏پندارند تنها با دست‏ آوردهای برخی علوم بدون آنکه توأم با انتزاعات فلسفی بشود ، فلسفه را نفی و رد می‏کنند سخت در اشتباهند.

 افلاطون (سمت چپ) و شاگردش ارسطو (سمت راست)

من فعلا کار ندارم که علماء اسلام در طول هزار و چند صد سال به فرهنگ جهان و معارف جهان و تمدن جهان ، علوم و ریاضی جهان ، علوم طبیعی جهان ، علوم انسانی جهان ، علوم فلسفی جهان ، حقوق و ادبیات‏ و . . . خدمتی کرده  ‏اند یا نکرده  ‏اند ، که البته کرده‏  اند .

اما می‏گویم اگر فقه ما را ، فلسفه ما را ، عرفان و سیر و سلوک ما را ، اخلاق و فلسفه زندگی و فلسفه تعلیم و تربیت ما را ، تفسیر ما را ، حدیث‏ ما را ، ادبیات ما را ، حقوق ما را باید قبول کرد و پذیرفت ، باید فقیه‏ شد ، یا فیلسوف شد ، یا عارف و سالک شد و یا . . . و اگر هم باید نفی‏ کرد و طرد نمود باز هم باید آنها را آموخت و فهمید و هضم کرد و آنگاه به‏ رد و طرد و نفی آنها پرداخت . این صحیح نیست که یک فرد غیر وارد که‏ اگر یک کتاب فقه یا فلسفه را به دستش بدهند نمی‏داند از راست بگیرد یا از چپ ، پیشنهاد رد و طرد بدهد ."

منبع:  نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر، استاد شعید مطهری صص 72و73

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۱۵
Bakhshi and sabagh

نظرات (۱)

۲۵ آبان ۹۴ ، ۱۶:۳۳ مرتضی نژاد
دقیقا درسته
و اصولا در هر علم و موضوعی برای نظر دادن، باید حداقل دانش پایه در اون زمینه داشت
همانطور که پزشکی، مهندسی، داروسازی و ... علم هستند و سخن متخصصان در این زمینه پذیرفته میشه، در مورد قانون، سیاست، دین و تعلیم و تربیت و ... هم باید به متخصص اون علم و رشته مراجعه بشه و هرکس نظر شخصی اعمال نکنه که نتیجه اش میشه همین وارونه شدن ارزشها، ادیان شخصی من در آوردی و ...
پاسخ:
تشکر از نظر عالمانه تان. واقعا پختگی لازم رو داره و بجاست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی